Dlaczego warto jeść zdrowe sałatki?

15.06.2021 13:34
Dlaczego warto jeść zdrowe sałatki?

Zdrowa, niskokaloryczna, lekka, pełna witamin, soli mineralnych i błonnika – to tylko niektóre z zalet sałaty. Warzywo tylko dla „królików”? Zdecydowanie nie! Sałatę powinniśmy raczej określać mianem „zielonej królowej”, z której przygotujemy zdrowe sałatki.

Sałata - zielona królowa

Na sklepowych półkach mamy dziś ogromny wybór sałat. Sałata rzymska, sałata lodowa czy sałata masłowa, to tylko niektóre z rodzajów sałat. Możemy wybierać w pojedynczych główkach lub gotowych mieszankach, już podzielonych i umytych, które wystarczy tylko wymieszać z ulubionymi składnikami i doprawić.

Niepozorne z pozoru liście zawierają w sobie wiele cennych składników. Sałata w ponad 90 % składa się z wody. Dzięki temu jest małokaloryczna (zawiera ok. 12 - 15 kcal w 100 g). Dostarcza witamin z grupy B, witaminy D, E oraz kwasu foliowego, który korzystnie wpływa na nasz układ nerwowy. Jest źródłem błonnika, który dzięki swoim właściwościom ułatwiającym trawienie jest składnikiem szczególnie cenionym przez wszystkich dbających o figurę. Niektórzy twierdzą, że regularne spożywanie sałaty działa na nas uspokajająco.

Sałata dostarcza nam także potasu, wapnia, żelaza i magnezu oraz cennych naturalnych antyoksydantów, które chronią nas przed szkodliwym działaniem wolnych rodników i działają korzystnie na układ krążenia.

Co przyrządzić z sałaty?

Z sałat przygotować można wiele smacznych, niskokalorycznych zdrowych sałatek. Mogą być samodzielnym posiłkiem lub doskonałym dodatkiem do większych dań. Pamiętajmy jednak, że ciężkie, tłuste sosy znacznie podnoszą kaloryczność naszych dań. Zamiast nich wystarczy przygotować lekki sos do sałatek, na bazie oliwy z oliwek. Taki dodatek  tylko nieznacznie podniesie kaloryczność naszej potrawy, ale także zwiększy przyswajalność zawartego w sałacie karotenu.

Sałatę powinniśmy łączyć z sosem bezpośrednio przed podaniem – zachowa wtedy swoją kruchość.

Dekoracje z sałaty

Ale to jeszcze nie koniec! Liście sałaty są nie tylko ubogie w kalorie i bogate w wartości odżywcze. Są również cenione z powodu swoich walorów dekoracyjnych. Świetnie sprawdzają ię jako dekoracja deski serów i wędlin, czy jako zielone wykończenie sałat na bazie majonezu, jak sałatka jarzynowa czy sałatka śledziowa.

Jedzmy więc sałaty jak najczęściej. Smacznego!

Udostepnij:
prymat