Rozgrzewająca i zdrowa kuchnia jesienno-zimowa

19.10.2018
Rozgrzewająca i zdrowa kuchnia jesienno-zimowa

Nadchodzi chłodniejsza pora, niesprzyjającej jesienno-zimowej aury. Jak pomóc swojemu organizmowi przetrwać ten trudny czas? Na przykład dostosowując swoją dietę to warunków panujących na zewnątrz.

Jak wzmocnić odporność dietą?

Pora jesienno-zimowa sprzyja przeziębieniom i często wówczas narzekamy na odczuwane zimno. Spożywanymi pokarmami i napojami możemy wzmocnić i rozgrzać organizm. W chłodniejszych miesiącach ważne jest podniesienie na podniesienie odporności. Jest na to kilka sposobów. Jednym z nich jest jedzenie produktów kiszonych. Kiszonki są bardzo zdrowe, bo zawierają kwas mlekowy powstający podczas fermentacji. Oczyszcza on organizm, reguluje florę bakteryjną jelit i wzmacnia system odpornościowy. Dlatego spróbujcie zrobić zakwas z buraków, który możecie codziennie popijać lub chrupiące kiszone rzodkiewki z imbirem.

Pomysły na rozgrzewające dania

W chłodnym okresie powinniśmy zjadać więcej ciepłych posiłków: ciepłe i pożywne śniadania, rozgrzewające zupy i sycące, dobrze doprawione dania jednogarnkowe.

Energii na cały dzień doda nam kasza jaglana z cynamonem i ziarenkami, jednak jeśli nie lubicie słodkich śniadań to idealną propozycja będzie pikantna szakszuka lub tofucznica doprawiona kurkumą i chili. Ostra papryka zawiera kapsaicynę, która działa przeciwzapalnie i bakteriobójczo, dlatego warto ją dodawać do potraw.

W chłodniejszych miesiąca warto wrócić do zup, które mogą być pożywnym i samodzielnym daniem. Typowo zimowe zupy to ta z dynii z dodatkiem imbiru i rozmarynu, kapuśniak czy pikantna zupa z fasolą.

Rozgrzewające dania jednogarnkowe to na przykład warzywne leczo, intensywnie doprawiony butter chicken czy chili con carne. Dania jesienno-zimowe powinny zawierać dużo warzyw i rozgrzewające przyprawy: paprykę, pieprz cayenne, kurkumę, pieprzem czarny, kmin rzymski, imbir.

Przekąski na długie zimowe wieczory

Jesienią i zimą więcej przebywamy w domu, często oglądając ulubione seriale czy serfując po internecie. Mamy wtedy pokusę sięgania po gotowe, kupne przekąski: chipsy, ciasteczka czy słodycze. Zachęcam Was do przygotowania domowych smakołyków: kuleczek owsianych z kokosem , keksu warzywnego, który podacie z dipem jogurtowym lub wytrawnych mufinek.

Jesienno-zimowa kuchnia powinna nam dostarczać energii, ciepła i wzmacniać, osłabiony chłodniejszą porą roku, organizm. Powinna być bogata w pożywne warzywa korzeniowe i strączkowe, czosnek oraz być przyprawiona rozgrzewającymi przyprawami. Dbajcie o dietę i trzymajcie się ciepło.

 

 

 

Udostepnij:

Komentarze (0)

Dodawać komentarz mogą tylko zalogowani użytkownicy

prymat