Zdrowe tłuszcze - sprawdź, gdzie ich szukać

4 tygodnie temu
Zdrowe tłuszcze - sprawdź, gdzie ich szukać

Gdzie szukać najzdrowszych tłuszczów i dlaczego są tak ważne dla naszego organizmu? To pytanie z pewnością zada sobie choć raz każdy, kto zdecydował się na wprowadzenie zdrowego odżywiania do swojego codziennego życia.

Wciąż pokutujący w społeczeństwie mit, że na diecie należy zrezygnować ze spożywania tłuszczów, jest bardzo niebezpieczny dla zdrowia. Składnik ten powinien pokrywać 20 - 40% naszego dziennego zapotrzebowania na energię.

Wszystko zależy od celu diety, dla kogo jest ona przeznaczona i jaka jest tolerancja na glukozę danej osoby.

Tłuszcze nienasycone cieszą się na szczęście dobrą opinią wśród specjalistów. Nauka ich rozróżnienia jest ważna dla zachowania naszego zdrowia.

Tłuszcze nienasycone można podzielić na dwie grupy:

1. Kwasy tłuszczowe jednonienasycone

Te związki znajdziemy głównie w olejach, zwłaszcza rzepakowym, ale także w awokado, oliwkach i orzechach. Chronią nasze serce przed chorobą niedokrwienną i zawałem. Wpływają także na utrzymanie odpowiedniego poziomu cholesterolu we krwi.

2. Kwasy tłuszczowe wielonienasycone

W tym zbiorze możemy wyróżnić dwa rodzaje kwasów: Omega-3 i Omega-6. W Europie nie ma raczej problemów z pozyskaniem kwasu Omega-6, bo obfituje w niego większość olejów. Inaczej jest z Omega-3, którego niedobory musimy świadomie uzupełniać. Jest to kwestia szczególnie ważna, bo Omega-3 wpływa na szereg spraw w naszym ciele m.in. na pracę mózgu, oczu oraz na serce i układ krążenia. Źródłem tych dobrych kwasów są zwłaszcza tłuste ryby morskie, jak makrela, łosoś czy śledzie. Ponadto, znajdują się w orzechach włoskich i oleju rzepakowym oraz sojowym.

I tutaj należy jednak uważać, bowiem nie wszystkie tłuszcze wielonienasycone są dla nas dobre. Te pochodzące z mięsa i mleka przeżuwaczy (czyli krów, jeleni i owiec) oraz z produktów z tłuszczem utwardzanym, mogą zawierać tzw. kwasy trans. Ten typ kwasów, podobnie jak tłuszcze nasycone, może podnosić zły cholesterol we krwi. Nie należy więc spożywać go zbyt wiele.

Zdrowe tłuszcze nienasycone nie są trudne do pozyskania, bo znajdują się w pożywieniu łatwo dostępnym i lubianym w Polsce. Warto jednak świadomie wzbogacać nasze menu o te składniki, bo tłuszcze odpowiadają za wiele ważnych funkcji naszego organizmu. Należy je więc spożywać, aby móc cieszyć się zdrowiem, dobrym samopoczuciem i zdrową sylwetką przez cały rok.

Jaka jest główna rola tłuszczów w organizmie człowieka?

- obok węglowodanów stanowią główne źródło energii dla narządów i tkanek (spalenie 1 g tłuszczu dostarcza 9 kcal)

- umożliwiają gromadzenie energii (stanowi go tkanka tłuszczowa podskórna oraz tkanka tłuszczowa zlokalizowana w jamie brzusznej, tzw. trzewna tkanka tłuszczowa)

- stanowią materiał budulcowy błon komórkowych, decydują przy tym min. o ich przepuszczalności

- ułatwiają przełykanie pokarmu i poprawiają jego walory smakowe, zwiększają sytość pożywienia

- hamują skurcze żołądka i wydzielanie kwaśnego soku żołądkowego

- szczególną rolę spełniają w regulowaniu czynności układu sercowo-naczyniowego

- są prekursorami syntezy hormonów steroidowych (cholesterolu) kory nadnerczy i hormonów płciowych

- stanowią źródło witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D, E, K) i umożliwiają ich wchłanianie

- jako tłuszcz podskórny chronią przed nadmierną utratą ciepła

- jako tłuszcz okołonarządowy stabilizują nerki i inne narządy w jamie brzusznej.

Pamiętajmy, że od spożywanego tłuszczu się nie tyje! Tyjemy od namiaru spożywanych węglowodanów!

 

Artykuł autorstwa GACA SYSTEM - Mądre Odchudzanie 

Udostepnij:

prymat