Rzodkiewki - samo zdrowie!

Opublikowano: 07.04.2015
Autor: dollce
Rzodkiewki - samo zdrowie!
Rzodkiewki mają wiele korzyści zdrowotnych i żywieniowych. Nie tylko korzenie tych warzyw są pożywne, ale również liście, które w rzeczywistości zawierać więcej witaminy C, białka i wapnia, od korzeni.

W zależności od odmiany korzeń rzodkiewki jest w różnych kształtach, kolorach i rozmiarach. Może być okrągła lub podłużna, kolor od czerwonego, poprzez fioletowy, czarny do białego. Jest chrupiąca i ma niepowtarzalny lekko pikantny smak. W zależności od odmiany, poziom ostrości zmienia się od łagodnego do ostrego. Zielone liściaste są jadalne i nadają pieprzny smak.

Rzodkiewki - samo zdrowie!

Rzodkiewka jest bogata w kwas foliowy, witaminę C i antocyjany. Ponadto zawiera cynk, fosfor, wapń, potas, żelazo, mangan oraz witaminy z grupy B. Ma bardzo mało kalorii i jest praktycznie pozbawiona tłuszczu i cholesterolu.

Rzodkiewki są naturalnym diuretykiem. To sprawia, że są skuteczne w zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń dróg moczowych. Sok z rzodkwi pomaga leczyć uczucie pieczenia w czasie infekcji dróg moczowych.

Można je jeść na surowo (np. przystawki i sałatki) lub gotowane (składnik zupy). Aby zachować świeżość i chrupkość tego warzywa, zaleca się moczyć je w zimnej wodzie.

Wartości odżywcze w 100 g:

Wartość energetyczna

21 kcal

Białko

1,0 g

Tłuszcz

0,2 g

Węglowodany

3,6 g

Błonnik

2,5 g

Rzodkiewki - samo zdrowie!

Właściwości rzodkiewki:

  • dzięki potasowi, rzodkiewki pomagają obniżyć ciśnienie krwi;
  • łagodzą bóle reumatyczne;
  • pomagają przy problemach z nerkami, przyczyniając się do rozbijania i usuwania kamieni;
  • łagodzą niestrawność;
  • eliminują toksyny;
  • ze względu na zawartość witaminy C regularne spożywanie rzodkiewki może pomóc w zapobieganiu infekcji wirusowych;
  • zawartość błonnika sprawia, że rzodkiewki są szczególnie skuteczne w zapobieganiu i walce z rakiem jelita grubego;
  • witaminy i składniki mineralne w rzodkiewce są idealne dla układu sercowo-naczyniowego - obniżają poziom cholesterolu oraz regulują ciśnienie i poziom cukru we krwi;
  • rzodkiewki mają właściwości przeciwświądowe i mogą być stosowane jako skuteczne leczenie ukąszenia. Sok z rzodkwi również zmniejsza ból i obrzęk oraz łagodzi miejsce ukąszenia;
  • są one doskonałym środkiem dezynfekującym, co dodatkowo chroni drogi oddechowe przed infekcjami;
  • dzięki zawartości olejków goryczkowych rzodkiewka zwiększa apetyt.

 

Rzodkiewki - samo zdrowie!

Istnieje wiele powodów, dla których rzodkiewki są dobrym dodatkiem codziennej diety, ale poprawa układu odpornościowego jest jednym z najważniejszych. Pół szklanki rzodkiewki dziennie to prawie 15% dziennego spożycia witaminy C!

Twaróg z rzodkiewką i szczypiorkiem

Rzodkiewki - samo zdrowie!

Składniki:

  • rzodkiewka – 1 pęczek
  • twaróg – 400 gram
  • szczypiorek – 1 pęczek
  • jogurt naturalny – 100-150 gram
  • sól
  • pieprz

 

Twaróg zmiksować razem z jogurtem do uzyskania jednolitej konsystencji. Rzodkiewkę umyć i pokroić w paseczki, szczypiorek posiekać. Następnie dodać całość do sera i dokładnie wymieszać. Na koniec doprawić do smaku solą i pieprzem. Serek idealnie nadaje się na kanapki.


Sałatka z rzodkiewką

Rzodkiewki - samo zdrowie!

Składniki:

  • rzodkiewka – 1 pęczek
  • ogórek zielony – 1 sztuka
  • szczypiorek – 0,5 pęczka
  • jogurt naturalny – 200 gram
  • sól
  • pieprz

 

Rzodkiewkę i ogórka zielonego pokroić w plasterki. Dodać posiekany szczypiorek. Całość wymieszać z jogurtem naturalnym. Na koniec doprawić do smaku solą i pieprzem.

Serek wiejski z rzodkiewką i szczypiorkiem

Rzodkiewki - samo zdrowie!

Składniki:

  • serek wiejski - 1-2 opakowania
  • rzodkiewka - 4-5 sztuk
  • szczypiorek
  • sól do smaku
  • pieprz kolorowy – świeżo zmielony

 

Serek wiejski przełożyć do naczynia, doprawić do smaku solą oraz pieprzem. Rzodkiewkę oraz szczypiorek pokroić i dodać do serka. Podawać np. z bagietką.

prymat