Białe jest cenne

Opublikowano: 28.11.2015
Autor: dollce
Białe jest cenne
Białe warzywa które należy uwzględnić w swojej diecie.

Biała żywność zawiera flawonole, jednym z najbardziej powszechnych jest kwercetyna, która znajduje się w cebuli. Badania pokazują, że kwercetyna może obniżyć ryzyko chorób serca i blokuje uwalnianie histaminy, co pomaga złagodzić objawy alergii jak np. katar sienny. Czosnek zawiera przeciwutleniacz o nazwie allicyna, która działa jak naturalny antybiotyk i może przyczynić się do obniżenia ciśnienia krwi.

 

Białe jest cenne


Oto warzywa, które należy uwzględnić w swojej diecie.

Biała fasola

Jest bogata w potas, wapń i fosfor. Fasola zawiera włókna, które obniżają poziomu cholesterolu we krwi. Ziarna są również dobrym źródłem białka, ponadto zapewnia uczucie sytości przez długi czas co zapobiega podjadaniu.

Kalafior

Białe jest cenne

Kalafior zawiera przeciwutleniacze, jest bogaty w kwas foliowy, a także witaminy  C, B, K oraz składniki mineralne: wapń, żelazo, cynk, fosfor, mangan, potas oraz magnez. Ma wysoką zawartość błonnika pokarmowego, jest niskokaloryczny.

Cebula


Zawiera glikozydy; składniki mineralne takie jak żelazo, siarka, magnez, potas, fluor, wapń, fosfor. Ma w sobie witaminy A, B, C i E a ponadto flawonoidy o działaniu moczopędnym. Działa jako środek wykrztuśny i przeciwkaszlowy; obniża poziom cukru we krwi; działa przeciwutleniająco; podnosi poziom dobrego cholesterolu. Cebula pomaga w leczeniu m.in.: astmy, anemii, nadkwasoty, chorób układu krążenia, miażdżycy.

Czosnek

Białe jest cenne
Zawiera allicynę, która niszczy m.in. paciorkowce i gronkowce. Pomaga przy zapaleniu zatok, bólu gardła, grypie, przeziębieniu, zaburzeniach jelitowych. Ma witaminy: C, B1, B2, B3 oraz wapń, kwas foliowy, żelazo, magnez, mangan, fosfor, potas, selen, cynk. Posiada właściwości antybakteryjne, przeciwgrzybicze, przeciwwirusowe. Zwalcza infekcje górnych dróg oddechowych oraz infekcje dróg moczowych.

Por


Zawiera minerały takie jak: żelazo, wapń, fosfor, miedź, potas, mangan oraz magnez. Jest bogata w witaminy A, C, E, K oraz witamin z grupy B i kwasu foliowego. Ma właściwości bakteriobójcze; jest źródłem przeciwutleniaczy takich jak luteina czy zeaksantyna; obniża poziom złego cholesterolu; dobrze wpływa na układ odpornościowy i oddechowy. ma właściwości bakteriobójcze.

Korzeń pietruszki


Zawiera witaminę A, C, PP, K oraz wapń, żelazo, magnez, potas. Łagodzi bóle menstruacyjne; działa moczopędnie; neutralizuje wzdęcia; ma właściwości moczopędne; pomaga w trawieniu.

Seler

Białe jest cenne
Zawiera dwa razy więcej witaminy C niż cytrusy, ma w sobie kwas foliowy, witaminę PP, E, witaminy z grupy B oraz potas, wapń, cynk. Ma działanie odtruwające, pomaga przy nadciśnieniu. Oczyszcza organizm z toksyn; pobudza przemianę materii; ma działanie moczopędne; wspomaga produkcję żółci; polepsza pracę nerek oraz serca.


PRZEPISY



Krem z białych warzyw

Białe jest cenne

Składniki:

  • kalafior - 1 sztuka
  • seler - 1 sztuka
  • korzeń pietruszki - 2 sztuki
  • cebula - 2 sztuki
  • ziemniak - 2 sztuki
  • masło - 50 gram
  • oliwa z oliwek - 10 ml
  • bulion warzywny - 1,5 litra
  • mleko - 0,5 litra
  • śmietanka 18 % - 200 ml
  • sól
  • pieprz


Dodatkowo:

  • ziarna słonecznika


Kalafior podzielić na różyczki. Seler, pietruszkę, cebulę i ziemniaki obrać i pokroić na kawałki. W garnku rozpuścić masło z oliwą i dodać wszystkie warzywa - dusić pod przykryciem ok 15 min, (do momentu aż warzywa zmiękną) od czasu do czasu mieszając żeby warzywa się nie przypiekły.
Po tym czasie wlać bulion warzywny oraz mleko, całość gotować kolejne 15 min. Gdy warzywa będą miękkie zmiksować je na gładki krem. Na koniec doprawić do smaku solą, pieprzem i wlać śmietankę. Podawać np. z ziarnami słonecznika, natką pietruszki lub grzankami.

Krem z selera

Białe jest cenne

Składniki:

  • seler - 0,5 kg
  • ziemniaki - 2 sztuki
  • cebula - 2 sztuki
  • masło - 2 łyżki 
śmietana 18 proc - 100 ml
  • woda - 1 szklanka
  • sól

  • pieprz 



Seler, ziemniaki oraz cebulę obrać i pokroić w kostkę. Następnie warzywa podsmażyć na maśle - ok 10 min. Następnie dolać wodę i dusić pod przykryciem ok 15 - 20 min. Gdy warzywa będą miękkie zmiksować je do uzyskania jednolitej masy. Doprawić solą i pieprzem, dodać śmietankę i gotować jeszcze 2-3 min. Podawać np. z grzankami i natką pietruszki.


Pieczone frytki z selera

Białe jest cenne

Składniki:

  • seler -1 kg
  • sól do smaku 

  • pieprz czarny mielony - 0,5  łyżeczki 

  • oliwa z oliwek - 2 łyżki



Seler umyć, obrać po czym pokroić na słupki.
Przygotowany seler przełożyć do naczynia, oprószyć go solą i pieprzem, następnie dodać oliwę i wszystko dokładnie wymieszać.
Frytki z selera piec przez ok 20 min w temperaturze 200 stopni.
Można podawać z dowolnym dipem.

Zupa krem z kalafiora

Białe jest cenne

Składniki:

  • kalafior - 0,5 kg
  • cebula - 1 sztuka
  • ziemniak - 1 sztuka
  • bulion warzywny - 0,5 litra
  • masło - 2 łyżki
  • śmietana 18% - 100 ml
  • sól
  • pieprz


Dodatkowo:

  • grzanki
  • natka pietruszki


Bulion zagotować. Kalafior podzielić na różyczki, ziemianka obrać i pokroić na kawałki. Oba warzywa dodać do bulionu. Cebulkę pokroić w kostkę i zeszklić na maśle, po czym dodać do bulionu. Całość gotować do momentu gdy warzywa będą miękkie (ok 15-20 min). Zupę zmiksować do uzyskania jednolitej konsystencji. Na koniec dodać śmietankę i doprawić do smaku solą i pieprzem. Podawać z grzankami i posiekaną natką pietruszki.

prymat