Kiwi- niepozorny owoc pełen witamin

Opublikowano: 19.01.2016
Autor: kuchcik89
Kiwi- niepozorny owoc pełen witamin
Kiwi choć dostępne w sprzedaży przez cały rok, wciąż przegrywa popularnością z bananami czy cytrusami. To wielki błąd. Kiwi posiada wiele witamin i soli mineralnych, jakże istotnych w naszej codziennej diecie.

Kiwi rosną na wysokich drzewach, które osiągają nawet do 8 metrów. Uprawia się je w Nowej Zelandii, Kaliforni, w południowych regionach Europy, jednak głównie w Chinach. Stąd też kiwi są zwane agrestem chińskim. Nazwa „kiwi” została nadana tym owocom w Nowej Zelandii, gdyż wyglądem przypominają one żyjącego tam ptaka o tej nazwie.

Owoce te są owalne, mają cienką owłosioną skórkę i zielony bardzo smaczny miąższ, zawierający małe, czarne nasiona.  Ich zbiór odbywa się od października, jednak najsmaczniejsze są wiosną. Można je przechowywać nawet 6 miesięcy, w niskiej temperaturze, około 0 stopni. W temperaturze pokojowej szybko dojrzewają.  Owoce dojrzałe mają suchą skórkę, która po naciśnięciu lekko się ugina, jednak na owocu nie pozostaje wklęśnięcie. Owoce zbyt dojrzałe nie mają odpowiedniego smaku i aromatu.

Kiwi- niepozorny owoc pełen witamin

Kiwi jada się zazwyczaj na surowo, wyjadając miąższ łyżeczką lub obierając ze skóry i krojąc w plasterki.  Kiwi jest używane głównie do sałatek owocowych, syropów, koktajli, a także do dekoracji deserów.

Co ciekawe owoce kiwi zawierają aż 5 do 10 razy więcej witaminy C niż cytryny. Zawierają mało białka, około 10 % cukrów- glukozy i fruktozy oraz witaminy z grupy B, witaminę E i sole mineralne: potas, wapń, fosfor, sód, żelazo, magnez.  Są także źródłem pektyn i kwasów organicznych.

Kiwi dzięki dużej zawartości witaminy C jest wskazane przy przeziębieniach i grypie, zwiększając odporność organizmu. Działa wzmacniająco zwłaszcza w okresie wiosennego przemęczenia. Owoce zalecane są także karmiącym matkom, dzieciom i młodzieży. Nie zaleca się jednak wprowadzania ich do jadłospisu dzieci poniżej 1 roku życia, gdyż mogą alergizować. Nie poleca się ich także osobom nie tolerującym fruktozy.

Zadbajmy o swoje zdrowie, zwłaszcza teraz w okresie zimowym i wzmocnimy organizm tymi smacznymi owocami.

Moje propozycje deserów z kiwi:

Sałatka owocowa

Kiwi- niepozorny owoc pełen witamin

 Składniki:

4 kiwi
kiść winogron
4 banany
brzoskwinie w puszce
1 pomarańcza lub 2 mandarynki

Przygotowanie:

Obrane kiwi i banany pokroić w plasterki, a winogrona na połówki. Brzoskwinie odsączyć i również pokroić na małe kawałki. Pomarańczę obrać i pokroić w kawałki. Wszystkie składniki wymieszać i polać połową soku z brzoskwiń. Sałatkę podawać najlepiej schłodzoną.

Kremowy deser z kiwi

Kiwi- niepozorny owoc pełen witamin

Składniki:

5 kiwi
2 łyżki cukru pudru
śmietana 30 %- 500 ml
dowolna dekoracja do deserów

Przygotowanie:

Przepis na cztery porcje
1. Cztery owoce kiwi pokroić w drobną kostkę, podzielić na 4 części i każdą z nich wsypać do pucharków deserowych (jedno kiwi-w jednym pucharku)

2.Śmietanę 30 % ubić na gęsty puch, dodając 2 łyżki cukru pudru. Gdy śmietana jest już ubita wyłożyć na pokrojone kiwi.

3. Pozostały owoc kiwi pokroić na mniejsze kawałki, zblendować i powstały mus wyłożyć na śmietanę. Posypać dekoracją do deserów. Schłodzić w lodówce minimum dwie godziny przed podaniem.

prymat