Jesień pod znakiem kasztana

Opublikowano: 16.11.2015
Autor: Ola1984
Jesień pod znakiem kasztana
Kasztany jadalne - pod brązową, błyszczącą łupinką kryje się prawdziwa skarbnica witamin i minerałów. Nie musicie jechać na plac Pigalle, by móc cieszyć się ich niepowtarzalnym smakiem już dziś.

Kasztanowiec to duże drzewo z rodziny bukowatych, występujące w obszarze Morza Śródziemnego, w Azji Mniejszej i północnej Afryce. Owoce kasztanowca ukryte są w dużej, kolczastej łupinie, która potrafi pomieścić nawet po kilka okazów. Sezon na kasztany jadalne przypada na jesienne miesiące, wtedy też można zaobserwować prawdziwy wysyp kasztanów na sklepowych półkach. Warto sięgać po nie właśnie o tej porze roku, ponieważ ich dobroczynne właściwości korzystnie wpływają na zdrowie, samopoczucie oraz skutecznie wspomagają walkę z infekcjami.

Ukoją nerwy, poprawią wygląd, wspomogą proces zapamiętywania…

Pod twardą, błyszczącą łupinką kryje się źródło cennych dla naszego organizmu witamin i minerałów. Ciekawostką jest, że kasztany, pod względem zawartości witaminy C dorównują nawet cytrynom. Są ponadto bogate w witaminy z grupy B, które usprawniają pracę układu nerwowego i poprawiają ogólne samopoczucie, witaminę A, odpowiedzialną za piękny wygląd skóry oraz zdrowe oczy oraz E, zwaną witaminą młodości. Kasztany bogate są także w lecytynę, dlatego ich spożywanie zalecane jest przy zwiększonej pracy umysłowej. Jedząc  kasztany dostarczycie sobie także sporej dawki potasu, magnezu, żelaza, mangan, cynku, fosforu i wapnia – pierwiastków odpowiedzialnych za prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu. Kiedy wraz z chłodnymi jesiennymi dniami, wydajność organizmu spada, warto wzbogacić jadłospis o ten składnik. Zawarte w kasztanach witaminy i składniki odżywcze świetnie wpływają nie tylko na stan skóry, włosów i paznokci, ale także podnoszą odporność organizmu, przeciwdziałają infekcjom oraz łagodzą stres i przemęczenie. Kasztany to źródło dobrych węglowodanów, a dzięki zawartości nienasyconych kwasów tłuszczowych, wspomagają pracę serca i układu krążenia. Owoce kasztanowca są lekkostrawne i w odróżnieniu od orzechów stosunkowo niskokaloryczne (100 g to 180 kcal). Jest to składnik przyjazny dla osób będących na diecie bezglutenowej, oraz walczących ze zbędnymi kilogramami - bogate w błonnik pokarmowy kasztany skutecznie zaspokajają głód i dają uczucie sytości na długie godziny.

Jak wybierać kasztany

Wybierając kasztany zwróćcie uwagę na ich wygląd. Skórka powinna mieć jednolity kolor, być błyszcząca, nieuszkodzona, bez plam i dziurek. Kasztan nie powinien być lekki, bo z pewnością jest wątpliwej świeżości. Po zakupie kasztany należy przechowywać w ciemnym, suchym i przewiewnym miejscu, najlepiej w jutowym lub płóciennym woreczku.

Jak przygotować kasztany

Świeże kasztany mogą być spożywane na surowo, te suszone, po wcześniejszej obróbce termicznej. Przed pieczeniem należy naciąć skórkę na krzyż, w przeciwnym razie mogą eksplodować podczas pieczenia. Można przygotować je na wiele sposobów. Ugotować, upiec, uprażyć, a nawet grillować. Można zrobić z nich mąkę (idealna do ciast, chlebów czy naleśników), a z pieczonych czy gotowanych przygotować delikatny mus, którym można wzbogacić smak niejednego deseru, ciasta czy kremu do tortu. Każdy kto choć raz spróbuje pieczonego kasztana, na długo zapamięta jego lekko ziemniaczaną konsystencję, orzechowy aromat i przyjemnie słodkawy smak…

 

Pieczone kasztany

Jesień pod znakiem kasztana


Składniki:
kasztany jadalne (ilość dowolna)

 

 

Kasztany umyć, wytrzeć i przeciąć skórkę na krzyż w wypukłej części. Wrzucić na wrzątek i podgotować ok. 10 minut. Odcedzić i osuszyć. Blachę wyłożyć papierem do pieczenia. Ułożyć na niej kasztany przecięciami do góry. Zapiekać w piekarniku rozgrzanym do 190 stopni przez ok. 20-25 minut. Przestudzić i obrać ze skórki.

Jesień pod znakiem kasztana

prymat