W poszukiwaniu energii - składniki menu dziecka

Opublikowano: 26.02.2013
Autor: Doradca Smaku
W poszukiwaniu energii - składniki menu dziecka
Energia jest czymś niezbędnym do życia – dzięki niej nasz organizm funkcjonuje tak jak powinien – jej duże pokłady zużywane są do procesu oddychania, pracy serca czy utrzymania właściwej temperatury ciała.


Energia jest czymś niezbędnym do życia – dzięki niej nasz organizm funkcjonuje tak jak powinien – jej duże pokłady zużywane są do procesu oddychania, pracy serca czy utrzymania właściwej temperatury ciała.
 

Pozostała jej część zużywana jest przez naszą aktywność fizyczną i psychiczną. Źródło naszej energii stanowi to co zjemy, a ściślej ujmując trzy podstawowe składniki pokarmowe tj. białka, węglowodany i tłuszcze. To właśnie z ich rozkładu powstaje energia.
 

BIAŁKA
 

Jego źródło stanowi obecne niemal we wszystkich menu małych dzieci mleko i jego przetwory (takie jak: kefir, jogurt) oraz mięso i ryby. Białko jest budulcem nowych tkanek w organizmie. Pobudza ono także organizm i dodaje umysłowi energii. Uważa się że dziecko powinno dostawać codziennie ok. 1,5g białka na każdy kilogram masy ciała. To jak zróżnicowane pod względem artykułów spożywczych jest białko w diecie naszego dziecka uwarunkowane jest od wieku dziecka i przypisanemu mu w tym czasie schemacie żywienia. U niemowląt na plan pierwszy wysuwa się oczywiście mleko i jego przetwory, ale z czasem gama produktów bogatych w białko jest coraz większa. Warto pamiętać o zachowaniu umiaru podaży tych produktów czy to dziecku czy nam samym. Jak w większości przypadków nadmiar potrafi być szkodliwy. I tak w tym przypadku za duża podaż białka, czyli jego większe niż normalnie spożycie przez długi czas może skutkować m.in. niebezpiecznym zakwaszeniem organizmu, co może być przyczyną gorszego wchłaniania przez organizm składników mineralnych, np. wapnia..
 

Najlepszymi produktami bogatymi w białko, które powinny się znaleźć w menu dziecka (wyłączając tutaj te maluszki, które są alergikami) są: mleko, kefir, jogurt, maślanka, twarożek, mięso (takie jak: cielęcina, indyk), ryby i jaja.
 

WĘGLOWODANY

Węglowodany dzieli się na proste i złożone. Te pierwsze obecne są głównie w owocach i słodyczach, a te drugie w zbożach i warzywach. Różnią się one także cechami. Węglowodany proste rozkładają się np. dużo szybciej niż złożone i szybciej dostają się do krwi. Te zawarte w owocach nieco wolniej niż w ukochanych przez większość dzieci słodyczach, a dzieje się tak ze względu na zawarty w nich błonnik. Stąd też szybciej podnoszą poziom cukru we krwi, dając tym samym efekt pobudzenia. Gdy wartości te spadają analogicznie czujemy zmęczenie i głód. Istnieje jednak pewna przewaga jednego z tych dwóch węglowodanów prostych – to fakt, że owoce dostarczają dodatkowo ważnych witamin i składników mineralnych przez co ich konieczność umieszczenia w jadłospisie dziecka znajduje swoje uzasadnienie.

Pod wieloma względami lepsze oczywiście okazują się węglowodany złożone. Energia uwalniana jest z nich powoli, więc powodują one tym samym stopniowy, stały wzrost poziomu cukru we krwi i dają energie na kilka godzin. Wspomagają one też transport do mózgu tryptofanu, białka z którego powstaje serotonina, mająca działanie uspokajające. Najlepiej jest zatem kiedy w diecie dziecka dominują węglowodany złożone, a proste w postaci owoców stanowią jej urozmaicenie.

Sprzymierzeńcami zdrowia dziecka pośród węglowodanów są: kasze – także te grube, ziemniaki, warzywa, owoce i nasiona.
 

TŁUSZCZE 

Tłuszcze zarówno te roślinne (typu oliwa z oliwek) jak i zwierzęce (np. świeże masło) są dobrym źródłem energii, a nawet lepszym od tej pochodzącej z przemiany węglowodanów czy białek – powód? Podczas ich spalania powstaje jej dwa razy więcej. Jest jednak duży minus tego składniku pokarmowego – ma on dużo większą tendencję do odkładania w tkance tłuszczowej. Dwa pozostałe składniki wymagają w tej kwestii dodatkowych przemian, nim zostaną w niej zmagazynowane. Ich podaż jest jednak konieczna i przemawiają za tym inne właściwości. Tłuszcze poza dostarczaniem organizmowi cennej energii stanowią źródło niezbędnych kwasów tłuszczowych koniecznych dla zdrowia, skóry, oczu, układu krwionośnego czy mózgu oraz witamin A, D, E i K jednocześnie pomagając w przyswajaniu ich z innych produktów. Najlepszymi produktami spożywczymi dla dziecka, które bogate są w korzystne dla jego rozwoju tłuszcze są: oliwa z oliwek i inne oleje roślinne (rzepakowy, lniany) oraz świeże dobrej jakości masło.

 

Artykuł pochodzi z serwisu www.dziecko24.pl - kompleksowego vortalu poświęconego zdrowiu i rozwojowi dzieci, zintegrowanemu z platformą bezpłatnych porad pediatrycznych.

prymat