Miksuj na zdrowie!

Opublikowano: 10.04.2015
Autor: Doradca Smaku
Miksuj na zdrowie!
Koktajl, shake, smoothie albo po prostu napój owocowy lub warzywny. Wiele nazw, mnóstwo przepisów, jeden sposób na zdrową alternatywę dla śniadania i przekąsek.

Koktajl, shake, smoothie albo po prostu napój owocowy lub warzywny. Wiele nazw, mnóstwo przepisów, jeden sposób na zdrową alternatywę dla śniadania i przekąsek.

 

 

SĄ ZDROWE, ODŻYWCZE, ORZEŹWIAJĄCE, NISKOKALORYCZNE, NIEPRZETWORZONE, KOLOROWE I TANIE. Bardzo łatwo się je przyrządza: wystarczy wybrane składniki wrzucić do blendera i zmiksować. Znając kilka prostych zasad i zdając się na swoją kreatywność oraz smak, można stworzyć nieskończenie wiele wariacji. W koktajlu może znaleźć się prawie wszystko: świeże i mrożone warzywa oraz owoce, orzechy, pestki dyni czy słonecznika, zioła i przyprawy.

 

CO MIESZAĆ?

Najlepiej postawić na sezonowe warzywa i owoce. Są niezwykle bogate w witaminy i składniki mineralne, a do tego nie kosztują dużo i urozmaicą dietę. Jeśli koktajl ma być zastrzykiem energii po treningu, powinny znaleźć się w nim banany, bogate w potas pomidory oraz białka (ich źródłem może być komosa ryżowa lub gotowa odżywka białkowa). Dla urody niezastąpione będą składniki bogate w antyoksydanty (np. buraki, żurawina, kakao, zielona herbata) oraz witaminy A, B, C i E niezbędne dla zdrowego i promiennego wyglądu skóry. Znaleźć je można m.in. w cytrusach, marchwi, orzechach. Do smoothie odchudzającego można dodać szczyptę chili, które przyspieszy przemianę materii, lub truskawki wspomagające oczyszczanie jelit.

 

Z CZYM MIESZAĆ?

Osoby dbające o linię powinnyunikać słodkich i tłustych śmietanek.Jogurt naturalny czy kefirwzbogacą koktajl o białko i zdrowetłuszcze. Osoby nietolerującelaktozy czy zbyt gęstych miksturmogą do koktajlu dodać wody.Jednak lepiej będzie dodać np.ogórka, arbuza lub cytrusy bogatew witaminy i minerały.

 

JAKIE DODATKI?

Jeśli koktajl ma być zdrowy i dietetyczny, nie wolno go słodzić cukrem. Najlepiej jest dodać słodki owoc, odrobinę naturalnego miodu lub stewię. Należy też pamiętać o tym, że witaminy rozpuszczają się w tłuszczach. Zdrowy tłuszcz znajdziemy w orzechach, pestkach, awokado lub w oleju lnianym. Warto dodać je do koktajlu

 

Propozycje:

 

Dla zakochanych

Seler naciowy ma dwa razy więcej witaminy C niż cytrusy, jest bogatym źródłem witamin B, E i PP, 100 g ma zaledwie około 10 kcal. Co więcej, od wieków uważany jest za afrodyzjak, zwiększa popęd płciowy zarówno u kobiet, jak i mężczyzn

Składniki:

1 łodyga selera naciowego, 2 kiwi, 2 małe jabłka ze skórą, 200 ml filtrowanej wody

 

Dla sportowców

Bataty zawierają dużo beta-karotenu, witaminy C, potasu i żelaza oraz miedź i mangan niezbędne do prawidłowego funkcjonowania mięśni.

Składniki:

50 g upieczonego batatu, 2 liście jarmużu, 1 banan, sok z 1 cytryny, 250 ml soku jabłkowego bez cukru

 

Dla urody

Zawarte w melonie karotenoidy wygładzają skórę i poprawiają jej koloryt. Melon zawiera dużo wit. C – naturalnego przeciwutleniacza – która m.in. pomaga skórze zachować blask.

Składniki:

Kubeczek jogurtu naturalnego, 1 melon, 1 pomarańcza, 1 jabłko, sok z 1 cytryny.

Miksuj na zdrowie!

Artykuł pochodzi z najnowszego wydania czasopisma Peso Perfecto, w którym znajdziesz wiele ciekawostek na temat prawidłowego odżywiania, interesujące porady dietetyka oraz pomysły na pyszne i zdrowe dania.

 Kwartalnik Peso Perfecto jest dostępny we wszystkich Centrach Dietetycznych Naturhouse.

 Listę Centrów znajdziesz na: www.naturhouse.com.pl

prymat