Jabłkowy magazyn witamin

Opublikowano: 26.02.2013
Autor: Doradca Smaku
Jabłkowy magazyn witamin
Jabłko to nie tylko bomba witaminowa, ale również sprzymierzeniec diety odchudzającej.

Wypowiedź Lidii Fątowicz, dietetyka z Centrum Naturhouse w Koninie.

1. Jakie witaminy i właściwości lecznicze zawierają jabłka?

Jabłka zawierają przede wszystkim  witaminę C, witaminę A, B1, B2, magnez, potas, wapń, krzem oraz błonnik (pektyny). Witamina C  wzmacnia układ immunologiczny oraz naczynia krwionośne, działa antyoksydacyjnie, wspomaga wchłanianie żelaza i manganu, bierze udział w syntezie kolagenu zapobiegając wiotczeniu skóry. Witamina A (Retinol) wzmacnia kości, włosy, skórę  i paznokcie, obniża poziom cholesterolu we krwi, wspomaga układ odpornościowy oraz pozytywnie działa na wzrok. Magnez skutecznie wzmacnia układ nerwowy, zapobiega nadciśnieniu, obniża ryzyko wystąpienia zawału poprzez zachowanie prawidłowego rytmu serca, uczestniczy w odbudowie fosforanowych źródeł energetycznych dzięki czemu zapobiega skurczom. Potas obniża ciśnienie krwi,  jest potrzebny do prawidłowego funkcjonowania pompy sodowo-potasowej oraz wspomaga trawienie i bierze udział w eliminowaniu z organizmu zbędnych produktów przemiany materii.  Wapń i krzem, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania mięśni  i zachowania mocnych kości i zębów, ponadto pozytywnie wpływają na wzrost i stan włosów i paznokci. Błonnik w postaci pektyn wspomaga trawienie przez co usuwa zaparcia, wypełnia żołądek dając uczucie sytości,  przyczynia się do obniżenia poziomu cholesterolu.

2. Czy jedzenie jabłek wspomaga odchudzanie?

Tak, jedzenie jabłek wspomaga odchudzanie między innymi ze względu na zawarty w nich błonnik, który wspomaga perystaltykę jelit, jak również daje uczucie sytości wypełniając żołądek. Ponadto jabłka zawierają niewielką  ilość kalorii (ok. 50 kcal/100g). Należy jednak pamiętać, że jabłka zawierają sporą ilość cukru, dlatego w diecie odchudzającej nie powinno się spożywać ich w nadmiernych ilościach.

3. Dla kogo jedzenie jabłek nie jest wskazane?

Surowych jabłek z pewnością nie powinny jeść osoby z chorobą wrzodową żoładka i dwunastnicy, ponieważ mogą powodować ich podrażnienie. Natomiast mus z jabłek gotowanych oraz sok jabłkowy jak najbardziej takie osoby mogą spożywać.  Ponadto osoby, które zmagają się z nadwrażliwością zębów powinny unikać jabłek ze względu na zawarte w nich kwasy owocowe, które osłabiają szkliwo zębów  i mogą powodować nieprzyjemne odczucia a nawet ból.

4. Czy zbyt częste spożywanie jabłek jest szkodliwe?

Nie, częste jedzenie jabłek nie jest szkodliwe. Stanowią one bombę witaminową a są przy tym stosunkowo niskokaloryczne i niedrogie. Należy jednak pamiętać, że osoby będące na diecie odchudzającej nie powinny przekraczać ilości 150 g ze względu na sporą zawartość w nich cukrów prostych oraz osoby mające problemy żołądkowe, chcąc uniknąć nieprzyjemnych dolegliwości ze strony układu pokarmowego powinny unikać ich nadmiernych ilości.

5. Co jest w skórce, gniazdku nasiennym i pestce?

Skórka jabłka i gniazdo nasienne to przede wszystkim bogate źródło błonnika (pektyn), dlatego jedząc jabłka nie obierajmy ich ze skórki. Dzięki skórce i gniazdom nasiennym oczyścimy organizm z toksyn oraz jelita z zalegających resztek pokarmowych. Pestka jabłka natomiast zawiera witaminę B17 tzw. amigdalinę. To ona nadaje pestkom gorzki smak i aromat. Przypisuje się jej działanie przeciwnowotworowe jednak jak dotąd informacja taka nie została poparta specjalistycznymi badaniami naukowymi. Składowym elementem amigdaliny jest cyjanowodór, który kumulując się w nadmiernych ilościach w organizmie może powodować zatrucia. Jednak spożywając jabłka w całości nie mamy powodów do obaw związanych z zatruciem. 

6. Polskie i "supermarketowe" odmiany - które wybierać?

Najlepiej wybierać jabłka Polskie. Jako, że jesteśmy jednym z największych eksporterów jabłek w Europie i na świecie, cechują się one naprawdę wysoką jakością, smakiem i aromatem. Korzystajmy z tego co "nasze".

7. Na co zwracać uwagę przy zakupie jabłek?

Przy zakupie jabłek należy zwrócić na ich wygląd zewnętrzny, najlepiej dokładnie obejrzeć, dotknąć i powąchać. Pomarszczona skórka jabłka świadczy o jego nieświeżości,takie jabłko najlepiej wykorzystać do pieczenia, przyrządzenia musu czy soku. Z pewnością nie kupujmy jabłek posiadających na skórce suche, brązowe plamy, świadczą one o grzybie (parch), który zaatakował owoc. Szary nalot na skórce w połączeniu z plamami jest oznaką pleśni, a dziurki lub sok na powierzchni owocu ostrzega przed jabłkami robaczywymi. Jeśli jabłko posiada brązowe plamy na skórce (powodowane przez patulinę), zrezygnujmy z jego zakupu. Oznacza to, że jest zepsute i nie nadaje się do spożycia. Ponadto nie dajmy się zwieść owocom o idealnie lśniącej skórce, takie często są woskowane aby na sklepowej półce prezentować się jak najlepiej.

8. Które odmiany są słodkie, a które kwaśne?

Do słodkich odmian jabłek zaliczamy: Lobo, Jonagold, Delikates, Ligol,Gala, Spartan, Golden Delicious, Rubin, McIntosh. Kwaśne jabłka to: Antonówka, Szara Reneta. Pośrednią grupę stanowią natomiast jabłka: Beforest, Landsberska, Linda, Red Wealthy, Cortland, Jonathan. 

9. Do czego są najlepsze słodkie, a do czego kwaśne?

Słodkie jabłka charakteryzują się kruchością i soczystością, dlatego najlepiej spożywać je na surowo, jako przekąskę bądź składnik sałatki. Kwaśne jabłka najlepiej nadają się do pieczenia, robienia musów czy dżemów. Ich kwaskowaty smak nadaje charakter przyrządzanym potrawom.

prymat