Światowy Dzień Walki z Otyłością — Polacy są coraz grubsi. Jak jeść i nie tyć?

24.10.2017
Światowy Dzień Walki z Otyłością — Polacy są coraz grubsi. Jak jeść i nie tyć?

Dawniej otyłość postrzegana była jako symbol dostatku i bogactwa, jednak teraz stanowi jeden z największych problemów XXI wieku. Przez niektórych określana jest epidemią obecnych czasów, która dotknęła już ok. 30% populacji na całym świecie[1]. Jak więc jeść, by cieszyć się zdrowiem i szczupłą sylwetką?

 

W ciągu ostatnich 20 lat otyłość wzrastała w zatrważającym tempie. Szacuje się, że ta tendencja się utrzyma a leczenie otyłości będzie pochłaniać coraz większą część budżetu przeznaczonego na ochronę zdrowia. — Brak energii, samoakceptacji, izolacja od społeczeństwa, kompleksy, samotność, rozpacz — to oblicza otyłości, o których rzadko się mówi — zaznacza Konrad Gaca, ekspert ds. leczenia otyłości. Mimo alarmujących sygnałów dobiegających z całego świata, nadal nie wszyscy zdają sobie sprawę z wagi problemu.

Przyczyny otyłości

Otyłość jest chorobą, w której dochodzi do zachwiania równowagi między ilością energii pozyskiwanej z pożywienia a ilością energii oddawanej z organizmu. —Po pierwsze jemy zbyt dużo, nie zważając na jakość i kaloryczność posiłków. Po drugie, ówczesny styl naszego życia sprawia, że coraz mniej się ruszamy — podkreśla specjalista. Jednak nie zawsze nadwaga i otyłość wynikają z lenistwa czy złej diety. Zbyt duża masa ciała może mieć również podłoże psychiczne lub emocjonalne. 

Nie zapominaj o posiłkach

Omijanie posiłków nie jest dobrą metodą na zgubienie zbędnych kilogramów. Wręcz przeciwnie — brak regularności powoduje, że nasz metabolizm spowalnia, a poziom kortyzolu się podnosi, przez co jesteśmy smutni i zestresowani. Długie przerwy między posiłkami lub ograniczenie ich liczby w ciągu dnia mogą powodować zjadanie dużych ilości w godzinach wieczornych. Postaraj się wygospodarować trochę czasu na jedzenie w ciągu dnia − twój metabolizm ci za to podziękuje!

Podjadanie

„To przecież tyko kawałeczek, nic się nie stanie” myślimy, gdy zjemy coś w biegu. Nic bardziej mylnego. Podjadanie stanowi jeden z największych błędów popełnianych przez społeczeństwo. To, co zjadasz między posiłkami wnosi do twojego organizmu niepotrzebne kalorie, które ulegają zmagazynowaniu i przetworzeniu w komórki tłuszczowe. Codziennie towarzyszy nam wiele pokus — nie wyobrażamy sobie obejrzeć filmu bez paczki chipsów czy spotkania ze znajomymi bez niezdrowych przekąsek. Spróbuj zawalczyć z łakomstwem, a liczba kalorii dostarczanych dziennie twojemu organizmowi może zmniejszyć się nawet o połowę!

Ciesz się jedzeniem

Wiele osób unika słowa „dieta”, ponieważ kojarzy się im z masą wyrzeczeń, całkowitą zmianą sposobu odżywiania i monotonnymi, niesmacznymi posiłkami. Nic podobnego! Nasz jadłospis może być kolorowy, zróżnicowany, a przede wszystkim pyszny. Na rynku istnieje wiele naturalnych, zdrowych produktów, które możemy ze sobą łączyć tworząc apetyczne posiłki. Pamiętajmy także, aby przeżuwać powoli i delektować się każdym kęsem, zamiast spożywać posiłek w pośpiechu. Jedząc powoli szybciej się najadamy i bardziej doceniamy smak dań. Znajdź trochę czasu by celebrować posiłek, dzięki temu nie tylko dostarczysz swojemu organizmowi tyle jedzenia ile mu potrzeba, ale także wspomożesz proces trawienia.

Gromadzone przez lata złe nawyki żywieniowe, brak silnej woli i ruchu są przyczyną otyłości, która dotyka coraz większą liczbę osób. To schorzenie wyrządza wiele szkód w naszych organizmach – dlatego nie można przechodzić obok niego obojętnie. Pamiętaj, można jeść pysznie bez martwienia się o zbędne kilogramy!

 

 

 

[1] http://www.nejm.org/doi/10.1056/NEJMoa1614362 

 

Artykuł autorstwa GACA SYSTEM - Mądre Odchudzanie 

Udostepnij:

Komentarze (2)

Dodawać komentarz mogą tylko zalogowani użytkownicy
jejkuchnia 29.10.2017 16:49
Zgadzam się z Tobą!
bietka 27.10.2017 21:16
Artykuł bardzo fajny, gorzej wygląda to w praktyce
prymat