Aktualności Doradcy Smaku

fotolia_70420166_s

Pan Pomidor

Pomidory jadalne występują naturalnie w Ameryce Południowej i uprawiane są tam już od 8 tysięcy lat. Do Europy trafiły w XVI wieku za sprawą Krzysztofa Kolumba. Początkowo uważane były za roślinę ozdobną, ale dziś zajmują pierwsze miejsce w zbiorach warzyw w krajach Unii Europejskiej, gdzie rocznie zbiera się ich około 13 milionów ton, a  jednym z głównych eksporterów pomidorów jest Polska, która wysyła je nawet do słonecznej Grecji. 

 

Pomidory aż w 93 procentach składają się z wody, dzięki czemu 100 gramów tych warzyw to tylko ok. 15 kcal. Pomidory dodatkowo zawierają błonnik, który na długi czas zapewnia uczucie sytości. Zawarte w pomidorach witaminy bardzo korzystnie wpływają na stan naszej skóry. Witamina C zwiększa stopień jej dotlenienia oraz wzmacnia drobne naczynia krwionośne. Zapobiega też nadmiernej łamliwości włosów i ich wypadaniu. Witamina E chroni natomiast przed powstawaniem zmarszczek i przedwczesnym starzeniem. Duży, ważący ok. 180 g pomidor pokrywa dzienne zapotrzebowanie na witaminę C w 60 procentach i w 25 procentach  na witaminę E. W pomidorach obecne są też witaminy z grupy B, które działają korzystnie na układ nerwowy, w tym witamina PP wpływająca na metabolizm cukru i cholesterolu we krwi, a także witamina K, która ma właściwości przeciwzakrzepowe. Pomidory to również bogactwo pierwiastków mineralnych. Jednym z najważniejszych jest potas, który dzięki swojemu działaniu moczopędnemu obniża ciśnienie krwi. Warzywa te zawierają również wapń, magnez, żelazo oraz mangan. Ale pomidory to przede wszystkim likopen - naturalny barwnik, któremu zawdzięczają swój intensywnie czerwony kolor, chociaż spore jego ilości znajdują się również w żółtych odmianach tych warzyw. Likopen to najsilniejszy antyutleniacz zapobiegający zawałom serca, rozwojowi miażdżycy i nowotworu prostaty. Udowodniono, że regularne jedzenie pomidorów hamuje proces zwyrodnienia plamki żółtej, które jest jedną z przyczyn utraty wzroku po 65. roku życia. Jak się okazuje ważne miejsce w naszej diecie powinny zajmować nie tylko świeże pomidory, ale także wszystkie pomidorowe przetwory. Nie dorównują one wprawdzie surowym pomidorom zawartością witamin, ale wypadają znacznie lepiej pod względem ilości łatwo wchłanialnego likopenu. Podczas obróbki termicznej dochodzi do zerwania niektórych wiązań chemicznych, w wyniku czego likopen przekształca się w związek o wiele łatwiej przyswajalny dla naszego organizmu. Poziom likopenu we krwi po zjedzeniu przetworów pomidorowych jest 2-3 razy wyższy niż po zjedzeniu pomidorów świeżych.

 

 

O tej porze roku pomidory smakują najlepiej, są zdrowe i świetnie wpływają na naszą sylwetkę i samopoczucie. Warto je więc jeść w prostych zestawieniach z niewielką ilością dodatków takich jak makarony czy pieczywo. Oprócz domowego przecieru, ketchupu czy talerza tradycyjnej pomidorowej, warto przygotować przepyszną  pomidorową zupę-krem. W garnku na oliwie i maśle szklimy pokrojoną w kosteczkę cebulę, pokrojony na plasterki czosnek, w międzyczasie dodajemy cukier. Wlewamy białe wino i gotujemy przez minutę.Pomidory parzymy wrzątkiem, obieramy, kroimy na ćwiartki, następnie sam miąższ kroimy w kostkę. Odkładamy ok. pół szklanki pokrojonych pomidorów a resztę wkładamy do garnka. Dodajemy ocet, odrobinę chili, sosu worcestershire i zagotowujemy. Wlewamy gorący bulion i ponownie zagotowujemy. Przykrywamy i gotujemy przez ok. 5 minut. Miksujemy ręcznym blenderem  i gotujemy przez minutę.Dodajemy odłożone świeże pomidory i po zagotowaniu odstawiamy z ognia. Mieszamy z posiekaną bazylią, doprawiamy solą i pieprzem. Podajemy z grzankami lub kawałkiem pieczywa czosnkowego, listkami bazylii, tartym parmezanem lub mozzarellą, posypujemy czarnuszką.

 

Genialnym pomysłem na lekkie i jednocześnie dość pożywne śniadanie lub lunch są jajka w pomidorach z dodatkiem cukinii i papryki – niezwykle aromatyczne, delikatne i pełne smaku danie. Ich przygotowanie zaczynamy od posiekania cebuli, czosnku i chilli. Cukinię i paprykę myjemy i kroimy w kostkę. Pomidory parzymy wrzątkiem, obieramy i również kroimy w kostkę.Na patelni rozgrzewamy 1 łyżeczkę oliwę i szklimy cebulę,  a następnie dodajemy czosnek i chili i chwilę podsmażamy. Wkładamy cukinię i paprykę, dodajemy drugą łyżeczkę oliwy i mieszając smażymy przez ok. 2 - 3 minuty. W międzyczasie solimy aby warzywa zmiękły i dodajemy przyprawy: kurkumę i garam masala.Dodajemy pomidory, doprawiamy solą i pieprzem, mieszamy i smażymy ok. 4 - 5 minut. Do potrawy wbijamy jajka, uważając aby nie naruszyć żółtka.  Ważne, aby do tej potrawy użyć najwyższej jakości jajek, najlepiej od kur z chowu wolnowybiegowego, takich jak od Kurki Wolnej.  Przykrywamy i gotujemy pod przykryciem ok. 3 minuty, aż białko się zetnie a żółtko pozostanie nadal płynne. Posypujemy listkami bazylii lub kolendry i podajemy z kawałkiem bagietki. 

 

Na lekką kolację idealnie sprawdzi się natomiast zapiekanka z bakłażana, sera koziego i pomidorów.  Piekarnik nagrzewamy do 180 stopni C. W małym naczyniu do zapiekania układamy jedną warstwę pokrojonego na plastry bakłażana doprawionego solą, pieprzem, startym czosnkiem, oregano, papryczką chili i nasmarowanego oliwą extra vergine. Zapiekamy przez około 13 minut, w połowie pieczenia przewracając na drugą stronę.W międzyczasie na patelni, na oliwie przez ok. 5 minut smażymy uprzednio sparzone, obrane ze skórek i pokrojone w kosteczkę pomidory. Doprawiamy je solą, pieprzem, kurkumą, kminem rzymskim i ostrą papryką. Gdy woda z pomidorów odparuje odstawiamy patelnię z ognia.Na podpieczone bakłażany kładziemy plastry sera koziego, przykrywamy pomidorami i wstawiamy do piekarnika. Pieczemy przez 15 minut., posypujemy bazylią i podajemy z pieczywem czosnkowym.  Proste i genialne w smaku.

 

Smacznego!

Komentarze

A Ty, co o tym myślisz?

Dodaj komentarz