Aktualności Doradcy Smaku

original

Zdrowy polski obiad

 

Wypowiedź Agnieszki Radkiewicz, dietetyka z Centrum Naturhouse we Wrocławiu:

 

Polska kuchnia jest bardzo smaczna ale również kaloryczna. W naszych tradycyjnych daniach przeważają potrawy ciężkie, zazwyczaj smażone lub pieczone z dużą ilością tłuszczu, najczęściej podawane z ziemniakami polanymi tłuszczem i niestety z niewielką ilością warzyw. Zamiast surówek i sałatek pojawiają się warzywa zasmażane lub z dodatkiem masła czy mąki, np. marchewka z groszkiem. Największe błędy, jakie popełniamy to nieodpowiedni sposób przyrządzania posiłków. Do zup i sosów dodajemy mąkę – celem ich zagęszczenia a do sałatek majonez. Często używamy także tłustych dodatków, takich jak słonina czy boczek. Obiady przyrządzane w ten sposób są niestety najmniej zdrowe i wartościowe pod względem składników odżywczych.

 

Najbardziej właściwą metodą obróbki kulinarnej mięsa jest gotowanie w małej ilości wody lub na parze, duszenie oraz smażenie na ruszcie, pieczenie w rękawie lub w folii aluminiowej bez dodatku tłuszczu.

 

Tłuszcze są najbardziej kalorycznym składnikiem naszego pożywienia, dlatego tak ważne jest ograniczanie produktów zawierających wyłącznie tłuszcze, takie jak: masło, smalec, olej czy słonina. Tłuszcze znajdują się w mniejszych lub większych ilościach również w mięsie i rybach, dlatego należy wybierać chude mięso – kurczak lub indyk bez skóry, cielęcina lub wołowina i ryby – dorsz, mintaj czy morszczuk.

 

Łyżka stołowa majonezu to około 90 kalorii i aż 10 gram tłuszczu. Majonez można zastąpić jogurtem naturalnym, użyć musztardy, chrzanu lub przyrządzić krem z awokado,  który pasuje do kanapek i sałatek i jest o wiele zdrowsze od majonezu. Zupy można zabielać mlekiem a nie śmietaną.

 

Ziemniaki, same w sobie są niskokaloryczne. Sytuacja zmienia się, kiedy polewamy je tłustymi sosami. Warzywa te mają w sobie dużo potasu, który wspomaga pracę układu krążenia. W ziemniakach znajdują się również śladowe ilości witaminy C.  Warto wprowadzić pewną różnorodność i nie spożywać ich codziennie, więc  jeśli jednego dnia ziemniaki, to następnego kasza, makaron czy ryż.

 

Aby Pierogi były  pełnowartościowym i  niezbyt tłustym daniem, należy zrobić je z kapustą lub mięsem i podać z surówką. Można je również przyrządzić z kaszą gryczaną lub soczewicą.

 

 

 

 

Bigos również może być zdrowym daniem, wystarczy tylko zamiast tłustych skwarek dodać chude mięso. Kapusta zawiera bardzo dużo witaminy C i choć w dużej części ginie ona podczas gotowania, dużo wartości odżywczych pozostaje.

 

Rosół jest zdrowym i wartościowym posiłkiem, jeżeli dodamy do niego nie za tłuste mięso drobiowe bez skórki oraz jarzyny. Jeżeli do rosołu dodamy tylko niewielką ilość soli, będzie miał on właściwości obniżające ciśnienie. Aby był chudszy, można po ugotowaniu wstawić  go do lodówki – tłuszcz wypłynie na wierzch i skrzepnie, a wtedy łatwo go można usunąć. Szklanka chudego rosołu drobiowego zawiera tylko 72 kcal (z kury ze skórką – 215 kcal).

Komentarze

  • 0
    original
    Opublikowano

    Pola5

    Jak dla mnie pierogi z surówką tak, ale po polsku to koniecznie takie podsmażone na smalcu ze skwarkami i cebulką :-) mniam
  • 0
    dscn5893
    Opublikowano

    bietka

    wszystko polskie tradycyjne

Dodaj komentarz