Aktualności Doradcy Smaku

fotolia_69936023_s

Kuchnia w kolorach jesieni

Wraz z końcem lata na sklepowych półkach znajdujemy coraz mniej kolorowych, pachnących słońcem świeżych warzyw i owoców. Ale jesienna dieta nie musi oznaczać smutnych, szarych talerzy. Jesienią, gdy spada temperatura, rośnie ochota na czekoladę czy szarlotkę na ciepło. Organizm domaga się więcej kalorii, aby się rozgrzać. Jesienna dieta pełna słodyczy nie wyjdzie nam jednak na zdrowie.  Powinna ona dostarczać nam zdrowych kalorii i rozpieszczać smakiem. A przy okazji jesień w kuchni może być naprawdę bardzo kolorowa i zróżnicowana.

Nie da się ukryć, że dieta na jesień wprowadza zmianę w wyglądzie i zawartości naszych talerzy. Kolorowe, ciepłe zupy i gotowane warzywa zastępują surówki. Dieta na jesień ma być bardziej kaloryczna i treściwa niż latem, aby nasz organizm nie dał się jesiennym chłodom i infekcjom. Podstawą diety na jesień powinno być ciepłe, rozgrzewające śniadanie. W mglisty jesienny poranek warto zjeść na przykład jajecznicę. Osoby bardziej skłonne do eksperymentów mogą przyrządzać jajka sadzone podawane na aromatycznej czerwonej soczewicy z dodatkiem awokado i pomidorów, póki są jeszcze powszechnie dostępne i mają prawdziwie pomidorowy smak. Soczewicę wsypujemy do garnka, dodajemy 2 łyżeczki oliwy, starty czosnek i mieszając podsmażamy przez 1-2 minuty. Doprawiamy solą, pieprzem, dodajemy kurkumę, mieloną paprykę 

oraz kumin i chwilę razem podsmażamy mieszając. Wlewamy 1 szklankę gorącej wody, mieszamy, przykrywamy i gotujemy przez ok.  7-8 minut na małym ogniu, aż soczewica wchłonie całą wodę i będzie miękka. Awokado i pomidora obieramy i kroimy. Smażymy jajka sadzone z dodatkiem papryczki chili, soli i pieprzu. Warto wybrać jajka najwyższej jakości, pochodzące od kur z chowu wolnowybiegowego, takie jak od Kurki Wolnej. Soczewicę wykładamy na talerze, na wierzchu kładziemy jajko, dodajemy awokado i pomidora, doprawiamy wszystko solą, pieprzem, posypujemy soczyście zielonym szczypiorkiem oraz kolendrą lub bazylią. Podajemy z kromką pełnoziarnistego pieczywa. Inny pomysł na jesienne śniadanie to ulubiona wersja  śniadaniowej zupy, np. z płatków owsianych lub mieszanki płatków z dodatkiem suszonych owoców, imbiru, cynamonu i goździków, czy szczyptą chili. Możemy też przygotowywać  porcję ciepłej kaszy jaglanej z duszonymi jabłkami, rodzynkami, odrobiną orzechów lub migdałów i rozgrzewającymi przyprawami. Kasza jaglana zawiera witaminy B i E, a także nie zawiera glutenu. Oprócz tego ma lekko słodki smak i łagodzi głód na słodycze.

Idealne w sezonie jesiennym będą wszelkiego rodzaju rozgrzewające zupy, które dostarczają energii oraz ciepła. W diecie na jesień warto przygotowywać zupy z warzyw powszechnie dostępnych w tym sezonie: dyni, pora, cebuli, buraków. Wspaniałą rozgrzewającą jesienną zupą jest zupa dyniowa z dodatkiem prażonego jabłka, doprawiona świeżym imbirem, papryczką chili oraz mielonym cynamonem. Olej podgrzewamy w większym garnku z grubym dnem, dodajemy cebulę i czekamy aż się zeszkli. Następnie dodajemy starty czosnek, starty imbir i przekrojoną na pół, wypestkowaną chili. Smażymy wszystko przez minutę. Dodajemy obrane, pozbawione gniazd nasiennych i pokrojone w kostkę jabłka oraz surową dynię. 

Smażymy mieszając co jakiś czas przez około 4 - 5 minut. Doprawiamy solą, pieprzem, cynamonem i zagotowujemy. Wlewamy bulion w takiej ilości aby sięgał 2 cm ponad poziom warzyw. Zagotowujemy, przykrywamy i gotujemy przez około 10 minut na mniejszym ogniu aż dynia będzie miękka. Miksujemy na gładkie puree dodając w razie potrzeby więcej zagotowanego bulionu. Idealnym daniem na tę porę roku będzie również jesienne curry z dynią i łososiem. Pyszne, sezonowe danie, które rozpieszcza nas nie tylko smakiem ale i eksplozją kolorów. Dzięki dłuższemu gotowaniu pokrojonej w kosteczkę dyni, jest ona słodka i miękka, a w potrawie tworzy się kremowy sos o pięknym słonecznym, pomarańczowym kolorze. Dynię obieramy i kroimy w kosteczkę. Cebulę kroimy w piórka. Na patelni na 2 łyżkach mleka kokosowego podsmażamy czerwoną pastę curry lub imbir i czosnek. Dodajemy dynię, cebulę i smażymy co chwilę mieszając przez około 2 minuty. Wlewamy resztę mleka kokosowego i zagotowujemy. Dodajemy brokuły i gotujemy przez ok. 10 minut co chwilę mieszając. Wlewamy stopniowo bulion i gotujemy dynię przez ok. 5 - 10 minut aż będzie bardzo miękka i powstanie sos. W międzyczasie co chwilę mieszamy. Dodajemy posiekaną papryczkę chili bez pestek i doprawiamy łyżką sosu rybnego lub szczyptą soli morskiej. Odcinamy skórkę z łososia, płuczemy go, kroimy w kosteczkę i wkładamy do sosu. Gotujemy przez ok. 5 minut co chwilę obracając łososia na inną stronę. Posypujemy kolendrą, podajemy z ryżem i cząstką limonki.

Jak widać jesień w kuchni może być nie tylko smaczna i pożywna, ale może być też pełna kolorów i niepowtarzalnych aromatów. Warto o tym pamiętać, zwłaszcza kiedy za oknem jest szaro i smutno.

 

Komentarze

A Ty, co o tym myślisz?

Dodaj komentarz