Aktualności Doradcy Smaku

fotolia_60571110_s

Fasolowa pora, czyli rozgrzewająco, jednogarnkowo i sycąco!

Fasola na salonach

Fasola kojarzy się w kuchni polskiej na pewno tanio i nawet przaśnie, a nie są zbyt sympatyczne atrybuty w czasach ambitnych kulinariów. A przecież fasola ma wiele walorów od zdrowotnych po kulinarne.

Polska kuchnia może poszczycić się niemal narodową potrawą na bazie fasoli, której przypadł niezbyt imponujący przydomek ulubionej potrawy barowej – mowa oczywiście o fasolce po bretońsku. Poza tym kuchnia polska zna także doskonały smak sycącej zupy fasolowej. Lubimy ją z solidnym dodatkiem mięsnym – boczkiem, kiełbasą, żeberkami, łopatką. Na tym jednak zwykle kończy się kulinarny repertuar możliwości – przynajmniej w naszej kuchni.

Fasolę docenia się między innymi w Meksyku, gdzie stanowi bazę kuchni narodowej. Natomiast Francuzi nie obawiają się tak oryginalnych połączeń jak fasola z owocami morza czy z jagnięciną. Warto wspomnieć tu także o hummusie fasolowym znanym w kuchni arabskiej czy brytyjskim śniadaniu z fasolką w pomidorach na ciepło.

 

Nasz „piękny Jaś z Dunajca”

Niemniej fasola na nowo pojawia się w kanonie świadomej kuchni – obok modnych strączkowych – cieciorki i soczewicy czy zbóż antycznych. W Dolinie Dunajca uprawia się tak bardzo cenioną fasolę Piękny Jaś, że fasola „piękny Jaś z Dunajca” zyskała status nazwy chronionej.  Dolina Dunajca to „miejsce szczególnie korzystne dla uprawy fasoli, wśród której najważniejsza jest odmiana Piękny Jaś. Jej nasiona mają nerkowaty kształt, są bocznie spłaszczone i błyszczące, a także całkiem spore. W Dolinie Dunajca charakteryzuje je większa niż gdzie indziej zawartość magnezu (80 mg/kg; wynika to z wysokiej zawartości pierwiastka w tutejszej glebie). Piękny Jaś z doliny Dunajca smakuje słodkawo, a jego konsystencja jest niezwykle delikatna. Ma też cienką skórkę, dlatego gotuje się o 10 minut krócej, niż inne „jasie”.

Kuchnia polska polubiła także fasolkę czerwoną – doskonałą do potraw kuchni meksykańskiej, a także ciekawy składnik sałatek.

 

   

 

Fasola na zdrowie

Fasola to także zdrowe źródło białka roślinnego, które w odróżnieniu od białka zwierzęcego nie wypłukuje wapnia z organizmu. Fasola zawiera aż 22% białka, podczas gdy mięso 12-14 %. Jest też bogata w potas, wapń i fosfor. Wysoka zawartość lizyny wpływa korzystnie na produkcję karnityny, ta zaś odpowiada za prawidłową pracę układu krwionośnego, chroni choćby przed zawałem. Ponadto fasola ma działanie zasadotwórcze, zalecana jest zatem dla każdego, kto spożywa dużo pokarmów kwasotwórczych takich jak mięso, ryby, nabiał, jaja. Fasola zawiera także kwasy tłuszczowe nienasycone, które współdziałają w rozpuszczaniu witaminy A i D.

 

Ważne – jak gotować fasolę

Jeśli chcecie przygotować naprawdę smaczną fasolkę po bretońsku, koniecznie ugotujcie ją wykorzystując wodę, w której moczyła się przez noc fasola. Pamiętajcie także, aby danie osolić pod koniec gotowania.

 

Niestety tak przyrządzone danie jest bardzo ciężkostrawne. Fasola ma też jeden minus, otóż zawartość siarki sprawia, że potrawy z fasoli uznawane są za ciężkostrawne, które wywołują przykre sensacje jelitowe. Jednak jest na to prosta rada. Wystarczy pozbyć się siarki. Można to zrobić na dwa sposoby – fasolę przepłukać, moczyć ją w gorącej wodzie, a przed zagotowaniem wodę należy zmienić. Można też namoczyć fasolę na 8 godzin, zagotować ją, wymieniając wodę. Zaleca się też gotowanie fasoli bez przykrycia. Do fasoli warto też dodać cząber i majeranek, które ułatwią trawienie.

Aktualności Doradcy Smaku - 0
Następne zdjęcie


Zupa fasolowa z pomidorami Autor: rosik93

Komentarze

  • 0
    original
    Opublikowano

    Marzena34

    na zimowe dni w sam raz
  • 0
    no-avatar
    Opublikowano

    Anonim

    Brzmi jak pomysł na posiłek na długie, zimowe wieczory!

Dodaj komentarz