Słodycze w wersji fit. Czym zastąpić cukier w diecie?

19.10.2017 13:50
Słodycze w wersji fit. Czym zastąpić cukier w diecie?

„Cukier krzepi” — tak głosi przedwojenny slogan, jednak dzisiaj już wiemy, że to nieprawda. – Cukier należy do grupy produktów, które odradzam swoim podopiecznym – zaznacza Konrad Gaca, ekspert ds. leczenia otyłości. 

„Cukier krzepi” — tak głosi przedwojenny slogan, jednak dzisiaj już wiemy, że to nieprawda. – Cukier należy do grupy produktów, które odradzam swoim podopiecznym – zaznacza Konrad Gaca, ekspert ds. leczenia otyłości. Badania wykazują, że typowy Polak spożywa aż 40 kg cukru rocznie[1]! Niestety rezygnacja z białego cukru nie jest łatwa, zwłaszcza jeśli nie kontrolujemy ilości jego spożycia. Jednak bez problemu możemy znaleźć jego zdrowsze zamienniki.

Nadmiar cukru może stanowić niebezpieczeństwo dla naszego zdrowia, dlatego ważne jest, by starać się go ograniczać w codziennej diecie. Jednak nie oznacza to całkowitej rezygnacji ze słodkich produktów! Wystarczy zastąpić niezdrowy cukier jego zdrowymi odpowiednikami. Jednak pamiętaj, że nawet najzdrowsze rzeczy powinny być stosowane z umiarem!

Miód gryczany

Miód znany był już Egipcjanom − naczynia nim wypełnione wkładano do sarkofagów. Do dzisiaj uważany jest za jeden ze zdrowszych składników naszej codziennej diety, a szczególnie zalecane jest spożywanie miodu gryczanego. Jest on bardzo charakterystyczny ze względu na swoje ciemne zabarwienie i ostry zapach. Przechowywany przez dłuższy czas w miejscu z dostępem do światła zmienia swoja barwę na prawie czarną, a po skrystalizowaniu jego konsystencja przypomina grube i twarde kryształy. Działanie miodu gryczanego jest znane i cenione na całym świecie ze względu na substancje wzmacniające i oczyszczające naczynia krwionośne. Miód ten zawiera również duże ilości magnezu, żelaza oraz białka. — Systematyczne spożywanie miodu gryczanego powoduje wzrost poziomu hemoglobiny we krwi. Warto też zauważyć, że żelazo w nim zawarte jest wchłaniane w pełni, w przeciwieństwie do żelaza zawartego w warzywach czy mięsie — podkreśla Konrad Gaca, twórca GACA SYSTEM.

Ksylitol

Równie słodki jak biały cukier, jednak w przeciwieństwie do niego, pozytywnie wpływa na nasz organizm. Przede wszystkim wzmacnia odporność i opóźnia starzenie, a także bardzo wolno podnosi poziom glukozy we krwi. Kaloryczność cukru brzozowego – jest to druga nazwa ksylitolu − jest niemal 40% mniejsza od cukru białego, dlatego w szczególności polecany jest osobom z  zaburzeniami tolerancji glukozy. Dużą zaletą tego słodzidła jest udowodnione działanie bakteriobójcze, dlatego też ksylitol bardzo skutecznie pomaga zwalczać zapalenie dziąseł i próchnicę. Pamiętajmy jednak, że nawet ze zdrowymi słodzikami nie można przesadzać, zaleca się spożywać do 3 małych łyżeczek cukru brzozowego dziennie.

Stewia

Stewia to roślina o niezwykle słodkich właściwościach − tą samą nazwą określa się otrzymywany z niej słodzik. Współczesne badania potwierdzają, że jest to bezpieczny zamiennik cukru, wykorzystywany od setek lat. W przeciwieństwie do cukrów prostych i sacharozy nie podnosi poziomu cukru we krwi ani nie uczestniczy w odkładaniu się tkanki tłuszczowej. Nie przyczynia się także do powstawania próchnicy, wręcz przeciwnie, uważa się, że ma działanie bakteriobójcze i wzmacniające. Ze względu na właściwości regulacyjne pracy trzustki pomaga utrzymać prawidłowe trawienie i apetyt. Jest więc idealnym zamiennikiem dla osób zmagających się z cukrzycą i tych dbających o sylwetkę.

Suszone owoce

Suszone owoce stanowią bardzo dobry zamiennik cukru. Można dodawać je do wszystkiego: owsianek, ciast, koktajli czy nawet do chleba. Kupując suszone owoce należy zwrócić uwagę na to, czy nie są to produkty siarkowane, ponieważ najlepsze są te suszone w sposób tradycyjny, czyli na słońcu. Nie dajmy przestraszyć się także ich kaloryczności, bowiem badania wykazały, że mogą przyczynić się do obniżenia masy ciała, a także mają niski indeks glikemiczny. Dodatkowo stanowią doskonałe źródło wielu składników mineralnych, m.in. magnezu, potasu, żelaza czy miedzi. Jednak warto pamiętać – wszystko z umiarem.

Cukier jest elementem praktycznie każdego posiłku, który jemy w ciągu dnia – często zupełnie nieświadomie. Jego nadmierne spożycie może prowadzić do otyłości oraz wielu innych chorób, dlatego warto zwrócić uwagę, jakie ilości codziennie dostarczamy do naszego organizmu – ostrzega Gaca. Sięgając po produkty spożywcze warto czytać ich skład, a przygotowując posiłki zastępować go smacznymi i zdrowszymi zamiennikami. Bo jak się okazuje – cukier jednak nie krzepi, a jego nadmierne stosowanie powoduje problemy ze zdrowiem i kontrolą masy ciała.

[1] http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ceny-handel/handel/dostawy-na-rynek-krajowy-oraz-spozycie-niektorych-artykulow-konsumpcyjnych-na-1-mieszkanca-w-2015-roku,9,6.html

Udostepnij:

Komentarze (0)

Dodawać komentarz mogą tylko zalogowani użytkownicy

Powiązane przepisy

prymat