Świat papryki

Opublikowano: 04.09.2015
Autor: dollce
Świat papryki
Papryka jest używana na całym świecie. Można przygotować ją na wiele sposobów np. jako składnik sałatki. Można ją piec, gotować, grillować. Świetnie nadaje się do marynowania, faszerowania, zup, sosów czy też potraw takich jak leczo.

Papryka jest używana na całym świecie. Można przygotować ją na wiele sposobów np. jako składnik sałatki. Można ją piec, gotować, grillować. Świetnie nadaje się do marynowania, faszerowania, zup, sosów czy też potraw takich jak leczo.

Papryka należy do warzyw z rodziny psiankowatych. Pochodzi z Ameryki Południowej. Do Europy trafiła dzięki Kolumbowi. Jest jej ok 2000 odmian, które różnią się od siebie kolorem, kształtem, wielkością oraz smakiem.





Właściwości i korzyści:

  • przyspiesza spalanie tłuszczu;
  • jest bogata w beta-karoten;
  • pobudza apetyt;
  • odmładza;
  • jest znakomitym źródłem witaminy C;
  • zawiera w sobie: wapń, potas, żelazo, magnez, mangan i miedź;
  • zapobiega zwapnieniu naczyń krwionośnych;
  • zmniejsza ból głowy;
  • zawiera przeciwutleniacze;
  • posiada witaminy A, E oraz B;
  • jest niskokaloryczna gdyż ma zaledwie 28 kcal w 100 g;
  • zawarta z ostrej papryce kapsaicyna ma działanie rozgrzewające;
  • jest uważana za afrodyzjak;
  • działa przeciwzapalnie oraz przeciwbakteryjnie.


Odmiany papryki:

  • papryka biała - wyróżnia się stożkowatym kształtem, ma małą ilość nasion. papryka żółta - zawiera luteinę oraz witaminę E.
  • papryka pomarańczowa - jest dobrym źródłem wapnia, żelaza, potasu oraz magnezu.
  • papryka czerwona - jest bogactwem beta-karotenu oraz witaminy C.
  • papryka zielona - zawiera kwas foliowy oraz jest najmniej kaloryczna, poza tym wpływa pozytywnie na nasz układ nerwowy i reguluje przemianę materii.  


Papryki ostre:

  • papryka Cayenne
  • papryka Habanero
  • papryka Jalapeno
  • papryka Rocoto
  • papryka Serrano
  • papryka Tabasco

 


Przykładowe przepisy:

Makaron soba z wieprzowiną

 

Składniki:

  • makaron soba - 150  gram
  • mięso wieprzowe - 300 gram
  • czosnek - 2 ząbki
  • marchew - 1 sztuka
  • papryka czerwona - 1 sztuka
  • papryczka chilli - 1 sztuka
  • cebula - 2 sztuki
  • zielona fasolka szparagowa - 50 gram
  • bambus pędy - 100  gram
  • grzyby mun - 10 gram
  • olej sezamowy - 2 łyżki
  • sos sojowy - 4 łyżki
  • cukier - 1 łyżeczka
  • pieprz kolorowy
  • ziarna sezamu


Mięso umyć, oczyścić, pokroić w paseczki i oprószyć pieprzem. Czosnek przecisnąć przez praskę. Marchewkę, paprykę, cebulę oraz papryczkę chilli pokroić w cienkie plasterki. Fasolkę pokroić na kawałki natomiast grzybu mun przygotować według przepisu na opakowaniu - po czym pokroić na kawałki. Makaron ugotować według instrukcji z opakowania, następnie przepłukać zimną wodą.
W rozgrzanym woku lub na dużej patelni podsmażyć czosnek przez ok 30 sekund, dodać cebulę, następnie marchewkę całość smażyć ok 2 min. Po tym czasie dodać resztę warzyw razem z grzybami i pędami bambusa i smażyć ok 4-5 min.
Na oddzielne patelni podsmażyć mięso przez ok 4-5 min po czym dodać je do warzyw. Na koniec dodać ugotowany makaron, cukier oraz sos sojowy. Dokładnie wymieszać i smażyć jeszcze przez 2-3 min. Wyłożyć na talerze i posypać ziarnami sezamu.

Sałatka z awokado



Składniki:

  • rukola - 1 opakowanie
  • sałata lodowa - 0,5 główki
  • awokado - 1 sztuka
  • ser pleśniowy - 150 gram
  • papryka czerwona - 1 sztuka
  • cebula czerwona - 1 sztuka

Sos miodowo-musztardowy:

  • musztarda francuska - 1 łyżka
  • musztarda sarepska - 1 łyżka
  • miód - 1 łyżka
  • oliwa z oliwy - 1 łyżka
  • sok z cytryny - 1 łyżka


Awokado obrać i pokroić na kawałki. Sałatę oraz rukolę umyć i osuszyć. Paprykę, cebulę oraz ser pleśniowy pokroić w paski. Do naczynia włożyć wszystkie składniki sałatki i delikatnie wymieszać. Składniki sosu połączyć do uzyskania jednolitej konsystencji. Gotowym sosem polać sałatkę. Podawać np. z bagietką.


Krem z dyni z pieczoną papryką



Składniki:

  • dynia - 1 kg
  • papryka czerwona - 4 sztuki
  • cebula - 2 sztuki
  • ząbek czosnku
  • bulion warzywny - 1 litr
  • sól
  • pieprz kolorowy - świeżo zmielony
  • oliwa z oliwek - 3 łyżki
  • śmietana 12%



Paprykę umyć, przełożyć na blachę do pieczenia wyłożoną pergaminem i piec w temperaturze 200 stopni przez ok 25 min. Następnie wystudzić, obrać ze skórki i usunąć gniazda nasienne.
Dynie obrać, usunąć pestki i pokroić na kawałki. Cebulę oraz czosnek pokroić. Wszystkie warzywa przełożyć do garnka i podsmażyć na oliwie z oliwek - ok 10 min. Następnie wlać bulion warzywny i gotować do momentu gdy warzywa będą miękkie - ok 25 min.
Całość zmiksować do uzyskania jednolitej konsystencji. Przyprawić do smaku solą i pieprzem. Podawać z dodatkiem łyżki śmietany.

Szaszłyki z muflona



Składniki:

  • szynka z muflona 0,5 kg
  • boczek wędzony - 0,5 kg
  • papryka czerwona - 2 sztuki
  • cebula - 5 sztuk

Marynata:

  • oliwa- 0,5 szklanki
  • czosnek - 2 ząbki
  • liść laurowy - 3 sztuki
  • rozmaryn
  • tymianek
  • ziele angielskie - 4 ziarna
  • jałowiec - 6 ziaren
  • pieprz
  • sól zmiękczająca


 
Wszystkie składniki marynaty połączyć, następnie wymieszać z pokrojonym na grubsze kawałki mięsem z szynki muflona. Odstawić do lodówki na min 24 godziny.

Boczek oraz paprykę pokroić na kawałki. Cebulę pokroić na ćwiartki. Na patyczki do szaszłyków nadziewać kolejno paprykę, cebulę, mięso z muflona, boczek itd.
Przygotowane szaszłyki grillować po 6-7 min z każdej strony.

Pasta z pieczonej papryki



Składniki:

  • papryka czerwona - 4 sztuki
  • bułka pszenna
  • migdały - 150 gram
  • oliwa z oliwek - 2 łyżki
  • sól
  • czarny pieprz mielony 




Paprykę umyć, przełożyć na blachę do pieczenia i piec w temperaturze 200 stopni przez ok 25 min. Następnie wystudzić, obrać ze skórki, usunąć gniazda nasienne.
Paprykę, migdały, miąższ z bułki oraz oliwę przełożyć do mikser i całość zmiksować. Doprawić solą i pieprzem. 



Omlet z dodatkami


Składniki:

Omlet

  • jajka - 2 sztuki
  • sól
  • pieprz
  • szczypiorek
  • masło - 1 łyżka 


Dodatki

  • papryka czerwona - 1/4 sztuki
  • pomidorki cherry - 5 sztuk
  • szynka parmeńska - 2 plastry
  • cebula - 1  mała
  • masło - 1 łyżeczka

 

Cebulę zeszklić na maśle, dodać do niej pokrojoną paprykę i pomidorki. Smażyć ok 4 minuty po czym dodać pokrojoną na większe kawałki szynkę parmeńską - całość przesmażyć 1-2 minuty.

Do naczynia wbić jajka, dodać sól, pieprz i energicznie roztrzepać po czym dodać pokrojony szczypiorek. Na rozgrzaną patelnie z rozpuszczonym masłem wlać masę jajeczną. Smażyć do momenty gdy brzegi omletu się zetną.

Gotowy omlet zsunąć na talerz - na jednej połowie omletu rozłożyć gorące dodatki i przykryć je drugą połową. Całość posypać szczypiorkiem.

 

prymat