Ryby w menu dziecka

Opublikowano: 30.04.2013
Autor: Doradca Smaku
Ryby w menu dziecka
Bardzo często słyszymy w mediach, że ryby są bardzo zdrowe, że należy je jeść 2-3 razy w tygodniu, są cennym źródłem wielu składników odżywczych. Czy zastanowiliśmy się jednak czy dotyczy to każdej z nich?

 



KIEDY MOŻNA WŁĄCZYĆ RYBĘ DO JADŁOSPISU DZIECKA?

CO TAK WARTOŚCIOWEGO MAJĄ W SOBIE RYBY

Powszechnie wiadomo, że te właściwie wybrane i pochodzące ze sprawdzonych i pewnych źródeł ryby są zdrowe. Dlaczego? Otóż ryby dostarczają nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, które podnoszą odporność, służą układowi krążenia, zmniejszają ryzyko takich stanów chorobowych jak zawał serca czy nowotwory. Są także źródłem łatwo przyswajalnego białka, witamin (A, D, tych z grupy B, PP) oraz soli mineralnych (potas, żelazo, wapń, selen, fosfor).

JAKIE RYBY WARTO PODAWAĆ DZIECKU

Najwięcej wartości odżywczych jak się okazuje mają tłuste ryby morskie, takie jak: makrela, śledź, sardynka czy flądra. Najlepiej w tej grupie plasuje się jednak łosoś z tymże, że nie każdy. Najlepszy jest ten, który żyje w rejonie atlantyckim czy pacyficznym. W naszym kraju powszechnie spotyka się ten określany mianem łososia norweskiego. Nie jest on tak cenny jak ten dziki, ale wciąż pozostaje w kręgu godnym polecenia. Warto natomiast wystrzegać się łososia bałtyckiego. Jest to gatunek zagrożony, ale co dla nas z perspektywy zdrowia naszych pociech jest najważniejsze to jego mięso jest poważnie zanieczyszczone toksynami z Bałtyku.

Inne gatunki, na które warto zwrócić uwagę to: okoń, który choć ma mniejszą zawartość znanych kwasów omega-3 to jest bogatym źródłem witaminy A i białka. Sandacz, szczupak czy karp to ryby też godne naszej uwagi. Ten ostatni w naszym kraju jest dość powszechnie hodowany, dzięki czemu jego populacja jest stabilna a jakość dość dobra.

EKOLOGICZNIE O WYBORZE RYB

Hodowle ryb jak i zwierząt bywają obciążeniem dla środowiska naturalnego. Nie oznacza to jednak, że są one złe. O jakości takich ryb traktują różne raporty organizacji ekologicznych, które specjalizują się w kontrolowaniu warunków ich hodowli. Określają one ich dobrostan oraz jakość mięsa, które trafia do sklepu. Co jakiś czas światowa organizacja Greenpeace publikuje rankingi o nazwie „Oceany na sprzedaż”. Ocenia ona w nich jakość i pochodzenie sprzedawanych ryb. Bierze w nich pod lupę także sieci czy markety znajdujące się w Polsce. Dzięki takim zestawieniom mamy informacje gdzie można kupić dobrej jakości ryby, których połów nie zagraża wyginięciem innych gatunków zwierząt. Nie kupujmy więc ryb zagrożonych wyginięciem oraz tych, których hodowla wyniszcza środowisko, także to związane z innymi gatunkami zwierząt.

NA RYBACH NIE WARTO OSZCZĘDZAĆ

Z uwagi na fakt, że ryby zawierają tak dużo składników odżywczych potrzebnych organizmowi dziecka, które prężnie się rozwija kwestia finansowa nie powinna mieć aż tak ogromnego znaczenia. Oczywiście nie jest to bez znaczenia, bo co miesiąc większość z nas dysponuje określoną sumą pieniędzy. W kwestii doboru ryb dla naszych pociech pamiętajmy jednak by nie stawiać na tzw. bylejakość. Wybierajmy gatunki z małą ilością ości, by zminimalizować ryzyko zadławienia, ale wystrzegajmy się także przetworów rybnych takich jak paluszki, czy burgery, które choć ich nie posiadają to są bardzo naszpikowane chemią.

Warto także zadbać o odpowiedni dobór miejsca, gdzie kupujemy te ryby. Niech więc będą to sklepy, gdzie sprzedaje się ryby z dobrych hodowli lub żyjące w naturalnych, czystych akwenach. Pytajmy też sprzedawcę o miejsce ich pochodzenia, jakość oraz świeżość.

PO CZYM POZNAJE SIĘ ŚWIEŻOŚĆ RYBY

Świeża ryba ma delikatny zapach, a jej skóra jest gładka, napięta i elastyczna. Po jej naciśnięciu palcem powinna szybko wrócić do pierwotnego kształtu. Skrzela świeżej ryby powinny być ciemnoróżowe. Pozostałe cechy, które nie powinny umknąć naszej uwadze to: odpowiedni wygląd oczu – powinny być one wypukłe i szkliste, a nie zamglone, a łuski powinny do niej przylegać.

JAK PRZYRZĄDZIĆ RYBĘ DLA DZIECKA

Kupiona ryba wymaga odpowiedniego przyrządzenia. Dla zdrowia małych jak i dużych najlepsze są ryby ugotowane na parze lub upieczone w folii. Te przyrządzane w panierce i smażone na oleju nie należą do najzdrowszych. Walory smakowe ryb podkreślą dodatkowo krople cytryny, przyprawy ziołowe czy kolorowe i chrupiące surówki. Gusty małych jak i dużych smakoszy są różne i kształtują się z wiekiem, dlatego zadbajmy, aby nasze dziecko miało okazję rozsmakować się w rybach, co przecież wyjdzie mu na dobre.

 

Artykuł pochodzi z serwisu www.dziecko24.pl - kompleksowego vortalu poświęconego zdrowiu i rozwojowi dzieci, zintegrowanemu z platformą bezpłatnych porad pediatrycznych. 

 

prymat