TOP 6 sezonowych warzyw, których nie może zabraknąć w twojej kuchni

26.02.2018
TOP 6 sezonowych warzyw, których nie może zabraknąć w twojej kuchni

 

Zima to czas, gdy duża część z nas rezygnuje z warzyw w swojej diecie przez co nie dostarczamy sobie odpowiedniej ilości składników odżywczych. To wielki błąd – wystarczy sięgnąć po te dostępne w zimowym sezonie. Dostarczają nam one niezbędnych składników m.in. witamin i minerałów, których nie są w stanie zastąpić żadne suplementy. Dowiedz się, co wybierać o tej porze roku, by poprawić swoje samopoczucie i zdrowie.

 

  1.       Czosnek

Czosnek jest jednym z najmocniejszych, naturalnych antybiotyków, więc nie może go zabraknąć w naszej diecie szczególnie w czasie obniżonej odporności. Jego cenny składnik – allicyna to naturalna substancja bakteriobójcza, która zatrzymuje niekorzystne działanie drobnoustrojów, a przy tym stymuluje przemianę materii.  – Czosnek może być więc naszym pomocnikiem w trosce o zdrowie i silną odporność, a poza właściwościami leczniczymi ma także ogromne walory smakowe. Dodatkowo jest źródłem wielu witamin i minerałów – mówi Konrad Gaca, specjalista żywieniowy.

 

  1.       Cebula

To jedno z najzdrowszych warzyw, szczególnie przydatne w naszej kuchni w sezonie zimowym, ponieważ pomaga zwalczać infekcje i przeziębienia. Cebula pod swoimi łuskami skrywa witaminy A, B i C, ale również nie brak w niej minerałów: magnezu, żelaza, cynku, fosforu i wielu innych. Na dodatek ilość kalorii w niej jest znikoma, więc osoby dbające o wagę nie muszą się obawiać, a jej zastosowanie jest bardzo szerokie. Surowa cebula działa leczniczo, ale można ją także stosować do sosów, zup, sałatek czy mięsa. Jest świetnym dodatkiem nadającym potrawom niepowtarzalny smak i aromat.

 

  1.       Burak

Buraki posiadają liczne wartości odżywcze i prozdrowotne, a szeroki wybór ich możliwych zastosowań w kuchni z pewnością nie pozwoli nam na kulinarną monotonność. – Te warzywa dodają energii, zwiększają odporność, a dodatkowo są doskonałym ratunkiem dla osób z anemią, ze względu na ogromną zawartość żelaza – wspomina Konrad Gaca. – Buraki mają także inne zastosowania – poprawiają stan skóry, włosów i paznokci oraz redukują oznaki starzenia się – nie może więc ich zabraknąć w naszej diecie – dodaje ekspert ds. leczenia otyłości.

 

  1.       Marchew

Marchew to jedno z najpopularniejszych warzyw korzeniowych w naszym kraju. Przede wszystkich jest źródłem beta-karotenu – prowitaminy A, z której w organizmie człowieka powstaje witamina A. – Beta-karoten pomaga w utrzymaniu zdrowej skóry w okresie, kiedy niedobór słońca jest największy oraz opóźnia procesy starzenia się. Z kolei świeży sok z marchwi posiada właściwości przeciwrakowe, obniża ryzyko chorób serca i zawałów, a także poprawia wzrok – mówi Konrad Gaca.

 

  1.       Seler

Jest niedoceniany na tle innych zielonych warzyw, a mało kto wie, jak wiele cennych składników w sobie kryje. Obie odmiany selera (zarówno naciowy, jak i korzeniowy) zawierają witaminy A, E, C oraz naturalną witaminę B kompleks. – To warzywo dzięki zawartości błonnika wspomaga trawienie zwłaszcza ciężkostrawnych tłuszczów, a przy tym jest niezwykle mało kaloryczne – mówi Konrad Gaca, specjalista żywieniowy. Seler jest więc wspaniałym produktem w dietach odchudzających, szczególnie jego odmiana naciowa, a dodatkowo jedząc go na surowo nie tracimy cennych witamin. Doskonale nadaje się do surówek, sałatek oraz zup.

 

  1.       Brukselka

Ze względu na jej zapach wiele osób rezygnuje z tego warzywa w swojej diecie nie zdając sobie sprawy, jak korzystnie wpływa ona na nasze zdrowie. Oprócz swojej niskokaloryczności, brukselka jest bogata w witaminy, kwas foliowy, błonnik oraz składniki mineralne. Dzięki bogatemu składowi to warzywo ma silne działania antyoksydacyjne – usuwa z organizmu wolne rodniki, zapobiegając rozwojowi groźnych chorób. Brukselkę można na różny sposób wykorzystywać w kuchni – jako tradycyjny składnik zup warzywnych, zup typu krem, a także może stanowić składnik zapiekanek na bazie różnych warzyw.

Każdy świadomy konsument wie, że spożywanie warzyw ma wiele korzyści prozdrowotnych. Warto sięgać po te występujące sezonowo i używać ich bez ograniczeń w swojej kuchni. Wprowadzając je do swojej diety nie będziesz mógł narzekać na nudę czy monotonność, a przy tym zadbasz o swoje zdrowie. Dobra dieta to taka, w której są one częścią każdego posiłku.

 

Artykuł autorstwa GACA SYSTEM - Mądre Odchudzanie 

 

Udostepnij:

Komentarze (2)

Dodawać komentarz mogą tylko zalogowani użytkownicy

jejkuchnia

13.03.2018 16:44
Wszystkie z wymienionych lubię, ale najbardziej cebulę i czosnek. :)

Bożena Matuszczyk

27.02.2018 10:15
Pouczające wiadomosci o których nie wszyscy wiemy a czasem zapominamy.;)

Polecane przepisy

prymat