Nie taka zima straszna

18.02.2016
Nie taka zima straszna

Tegoroczna zima nie rozpieszcza nas bajecznie ośnieżonymi widokami ani słonecznymi, mroźnymi porankami. Wyglądając za okno można odnieść wrażenie, że na zewnątrz ciągle jesień i to w najbardziej ponurym, listopadowym wydaniu. Każdego dnia nasz organizm musi stawić czoła szalejącym wirusom, wahaniom ciśnienia i spadkowi nastroju, a to spore wyzwanie. Ale nie taka zima straszna. Wystarczy wejść do kuchni i poszukać w niej kolorów i zapachów, które odczarują każdy, nawet najbardziej ponury i szary dzień.

Wczesne pobudki w okresie jesienno-zimowym nie należą do najłatwiejszych i najmilszych, ale warto wstać chwilę wcześniej, żeby dzień zacząć nie tylko od aromatycznej kawy, ale też od sycącego, ciepłego śniadania. Idealnym pomysłem będzie jaglanka ugotowana na soku jabłkowym z dodatkiem cynamonu. 

 

 

Kaszę jaglaną płuczemy kilkakrotnie zmieniając wodę aż będzie klarowna. Następnie wsypujemy kaszę do rondelka, dodajemy siemię lniane, wlewamy dobrej jakości sok jabłkowy i cynamon. Zagotowujemy, zmniejszamy ogień, przykrywamy i gotujemy przez ok. 20-25 minut aż kasza będzie miękka. Na koniec dolewamy jeszcze sok jabłkowy i mieszamy. Nakładamy do miseczek, dodajemy po ok. 1-2 łyżki jogurtu naturalnego na porcję, posypujemy pokrojonym jabłkiem, skrapiamy sokiem z cytryny, dodajemy zrumienione orzechy włoskie i polewamy miodem. 

 

Doskonałym pomysłem na aromatyczne, rozgrzewające i sycące śniadanie weekendowe będzie szakszuka. Wbrew pozorom-brak dobrych, świeżych pomidorów nie jest przeszkodą do jej przygotowania, bo możemy wykorzystać sos pomidorowy zrobiony z przecieru lub pomidorów z puszki. Piekarnik nagrzewamy do 200 st. C. W międzyczasie paprykę kroimy w drobną kostkę i przygotowujemy sos pomidorowy. W garnku na oliwie podsmażamy posiekaną cebulę i czosnek. Dodajemy pomidory, doprawiamy cukrem, solą, pieprzem i oregano, mieszamy i zagotowujemy. Dodajemy masło oraz czerwone wino i gotujemy na małym ogniu przez ok. 15 minut, od czasu do czasu mieszając. Na koniec miksujemy, aby uzyskać gładką konsystencję. Pokrojoną paprykę wrzucamy do gotowego sosu i całość mieszamy. Małe naczynia ceramiczne do zapiekania wypełniamy do ok. 3/4 wysokości sosem a na wierzch wbijamy jajko. Do szakszuki należy użyć dobrej jakości jajek, najlepiej od kur z chowu wolnowybiegowego, takich jak od Kurki Wolnej. Naczynka wkładamy do nagrzanego piekarnika i zapiekamy 15 minut. Na ok. 5 minut przed końcem pieczenia - gdy zetnie się już białko, wierzch posypujemy tartą mozarellą. Gotową szakszukę posypujemy listkami świeżej bazylii i plasterkami papryczki chili. 

 

 

 

Zimową porą, kiedy nie mamy do dyspozycji  świeżych, wartościowych warzyw i owoców, powinniśmy częściej sięgać po mrożonki. Niska temperatura sprawia, że produkty zachowują większość swoich właściwości odżywczych. Pomysł na szybki, lekki i sycący lunch, który można zabrać ze sobą do pracy? Aromatyczna kasza gryczana z marchewką i groszkiem. 

Na większej patelni na oliwie podsmażamy pokrojonego pora. Dodajemy masło i pokrojoną w kosteczkę pierś kurczaka. Całość doprawiamy tymiankiem i pieprzem. Smażymy co chwilę mieszając przez ok. 4-5 minut. Dodajemy surową kaszę gryczaną i co chwilę mieszając smażymy przez ok. 3 minuty. Dodajemy marchewkę z groszkiem (zamrożoną), doprawiamy wszystko solą, dokładnie mieszamy i smażymy przez 1 - 2 minuty. Następnie wlewamy gorący bulion, mieszamy, przykrywamy i gotujemy przez ok. 10 minut. Po tym czasie zdejmujemy pokrywę i co chwilę mieszając gotujemy jeszcze przez 5 minut. Na koniec posypujemy szczypiorkiem i chili.  

 

 

A jeśli mamy ochotę na zupę? Idealnie sprawdzi się kremowa, pyszna, rozgrzewająca i słoneczna zupa z pieczonej marchewki doprawiona imbirem, czosnkiem i papryczką chili, z dodatkiem mleka kokosowego. Piekarnik nagrzewamy do 190 stopni C. Marchewki skrobiemy, płuczemy i jeśli są duże kroimy wzdłuż. Tak przygotowane układamy na blaszce do pieczenia, dodajemy nieobrane cebule, czosnek w łupince, imbir oraz papryczkę chili. 

 

Wstawiamy do piekarnika i pieczemy przez 1 godzinę.W dużym garnku roztapiamy masło, dodajemy upieczone, pokrojone i obrane chili, obrany i starty imbir i całość podsmażamy. Dodajemy obrany czosnek, cebulę i smażymy wszystko przez około 3 minuty co chwilę mieszając. Następnie dodajemy pokrojoną upieczoną marchewkę, a po minucie wlewamy gorący bulion. Po zagotowaniu gotujemy jeszcze przez około 3 minuty. Na koniec miksujemy blenderem na gładkie purée i doprawiamy solą. Wlewamy mleko kokosowe i ponownie zagotowujemy. Przed podaniem posypujemy świeżą kolendrą.

Zimą nasz organizm marznie, więc potrzebuje więcej kalorii, by wyrównać bilans cieplny. Mamy jednocześnie większy apetyt na potrawy słodkie i tłuste. Jeśli mamy ochotę zjeść coś tłustego- sięgnijmy po tłustą morską rybę. Dostarczy ona bezcennych dla serca i mózgu kwasów tłuszczowych omega-3 oraz witamin A i E.


Na wspólną rodzinną obiadokolację warto co jakiś czas przygotować faszerowane muszle makaronowe, które chętnie jedzą również najmłodsi. Muszle gotujemy al dente w dużej ilości osolonego wrzątku a następnie odcedzamy i odkładamy na talerz. Z łososia odcinamy skórę, pozbawiamy go ości, płuczemy, osuszamy i kroimy w małą kostkę a na koniec dokładnie oprószamy mąką. Rozgrzewamy patelnię, wlewamy oliwę i obsmażamy łososia. Dodajemy masło, szafran, wlewamy wino i zagotowujemy. Dodajemy pół puszki pomidorów, drobno posiekane 2 ząbki czosnku, doprawiamy solą i pieprzem. Wlewamy śmietankę i gotujemy przez kilka minut aż sos zgęstnieje. W międzyczasie nastawiamy piekarnik na średnią moc grilla, czyli ok.  220 stopni C. W rondelku na łyżce oliwy podsmażamy ząbek czosnku pokrojony na cienkie plasterki. Dodajemy drugą połowę pomidorów z puszki, przecier pomidorowy i zagotowujemy. Doprawiamy octem balsamicznym, solą, pieprzem oraz cukrem. Gotujemy przez kilka minut, dodajemy bazylię i miksujemy. Tak przygotowany sos wykładamy na spód formy żaroodpornej. Farsz wkładamy w muszle i układamy je na sosie. Całość posypujemy tartym parmezanem. Wstawiamy do piekarnika i pieczemy przez około 7 minut aż ser roztopi się i zrumieni.

 

Perfekcyjny dodatek do książki, koca i zimowego wieczoru? Domowa gorąca czekolada. Do rondelka wlewamy mleko i śmietankę, dodajemy cukier, ostrą paprykę i cynamon. Podgrzewamy na średnim ogniu aż cukier się rozpuści a mleko zacznie się gotować. W międzyczasie co chwilę mieszamy. Czekoladę siekamy na małe kawałeczki i wsypujemy do gorącego mleka. Podgrzewamy na średnim ogniu, cały czas mieszając, aż czekolada się rozpuści. Zagotowujemy i gotujemy na małym ogniu przez kilka minut, aż czekolada będzie gładka i kremowa. Podajemy w małych filiżankach udekorowaną bitą śmietaną i płatkami chili.

Smacznego!

 

Przepisy na smaczne wypieki znajdziecie TUTAJ.

Udostepnij:

Komentarze (1)

Dodawać komentarz mogą tylko zalogowani użytkownicy

Maridka19

22.02.2016 09:52
Bardzo przydatny artykuł :)
prymat