Aktualności Doradcy Smaku

57cd0cc419f13b6c417d2f294d2e1bb916422999fb7d7b9309pimgpsh_fullsize_distr

9 pomysłów na warzywne śniadania, które sprawdzą się w czerwcu

Jak to jest z tymi w warzywami?

Warzywa w diecie to spory problem, jemy ich zdecydowanie za mało, a jeśli już... to zbyt monotonnie. Kulinarni „cwaniacy” twierdzą, że przecież frytki i keczup to przecież warzywo.  Z kolei dzieci, lubiące warzywa stanowią ciekawe i odosobnione przypadki,  są raczej potwierdzeniem odstępstwa od reguły.   Po prostu często nie mamy pomysłu, jak włączyć warzywa do codziennych potraw.

Nadal dietetycy i różnorodne kampanie wzywają, by jeść więcej warzyw.  O ile z owocami nie ma problemu, bo są słodkie i deserowe, to warzywa stanowią wyzwanie. Zwykle kończy się na liściu sałaty i plasterku ogórka na kanapce. A przecież można o wiele więcej, ciekawej i smaczniej zadziałać kulinarnie z warzywami.

Kanapka na bogato

Kanapka na śniadanie to w kuchni polskiej prawdziwa tradycja. Niemniej te nasze kanapki nie zawsze muszą być proste czy wręcz ubogie. Można przyrządzić zdrową, warzywną pastę. Te najpopularniejsze są na bazie twarogu. Zatem mamy posiłek bogaty w białko, jak i witaminy – idealny na śniadanie. Twarożek świetnie łączy się z koperkiem, natką pietruszki i szczypiorkiem, a nawet miętą. Można też dodać rzodkiewkę i ogórka – pokrojone w kostkę czy starte, świetnie ożywią smak twarogu. W wielu domach to typowo wiosenne danie.

Warzywa z jajem

Kolejnym obok kanapek hitem śniadaniowym są wszelkie potrawy jajeczne. Jaja są niezwykle pożywne, szybkie w przygotowaniu, a zarazem dają wiele możliwości – od klasycznej jajecznicy, po omlet czy naleśniki. Temat jaj jest co prawda nadal kontrowersyjny, a część osób unika ich ze względu na cholesterol... Jednak potrawy z jaj można ciekawe łączyć z warzywami, a także odwrócić proporcje, czyli do warzyw dodać jaja.

Warto wiedzieć, że nie tylko dymka i szczypiorek sprawdzają się w towarzystwie dań jajecznych. Ale np. do omletu można dodać wszelkie kiełki, młodą cukinię lub jej kwiaty, botwinkę, szparagi, a także mniej popularne dodatki jak jarmuż, fasolkę szparagową oraz niszową, a jakże ciekawą lebiodę czy młodą pokrzywa. Oczywiście im więcej warzyw tym lepiej!

Modne koktajle, czyli zdrowie w płynie

O koktajlach wiele już napisano, co więcej książka kucharska z przepisami na koktajle jest na szczycie bestsellerów. Słusznie, bo koktajl to coś niezwykle prostego i pożywnego. Po kilku próbach łatwo wyczuć, co z czym można połączyć. Warto pobawić się w kulinarne eksperymenty, mieszać swobodnie warzywa z owocami i sokami owocowymi. Koktajl można przyrządzić nie tylko na bazie truskawek, bananów czy popularnego szpinaku czy selera naciowego, ale też z wykorzystaniem typowo wiosennych warzyw jak rzodkiewka, ogórek i zielona pietruszka. Koktajle czy smoothiesy można przyrządzić także na bazie sałat – np. rzymskiej, ale też młodej kapusty czy młodego jęczmienia.

Wszelkie koktajle, smoothiesy czy soki są świetnym sposobem na to, by przemycić wiele warzyw w jednym posiłku. Poza tym taka bomba witaminowa na śniadanie na pewno każdemu poprawi nastrój od samego rana.

Przyprawowe super food na zdrowie - kurkuma

Przyprawiając wiosenne dania, warto postawić na kurkumę! To odkrycie ostatnich lat – proszek z kłącza kojarzony jest zwykle z właściwościami barwienia potraw na apetyczny, żółty kolor. Ale na tym nie kończy się moc kurkumy.

O leczniczych właściwościach kurkumy, a dokładniej kurkuminy, substancji odpowiedzialnej za ten charakterystyczny kolor i prozdrowotne działanie, napisano niejeden artykuł naukowy. Co więcej badania kliniczne potwierdzają liczne i wszechstronne właściwości lecznicze:

1. Kurkuma jest antyoksydantem, zatem zwalcza wolne rodniki i spowalnia starzenie się komórek.

2. Pozytywnie wpływa na procesy trawienne, działa żółciopędnie, wspomaga utrzymanie dobrej flory bakteryjnej.

3. Wykazuje działanie antynowotworowe – na poziomie przeciwdziałania, zachowania integralności komórkowej w przypadku zagrożenia nowotworem, zmniejsza też guzy nowotworowe, co potwierdzają badania z różnych placówek medycznych, np. John Hopkins Medicine czy Centrum Badań nad Rakiem im. Andersona w Houston.                                                                                    

4. Działa przeciwzapalnie i antybiotycznie.

5.  Oczyszcza krew i płuca.

6. Co ciekawe zapobiega nawet chorobom neurologicznym takim jak choroba Alzheimera i stwardnienie rozsiane.

Kurkumę można śmiało dodać do koktajli, omletów czy past kanapkowych. Takie wiosennej śniadanie pełne smaków, witamin i wiosennej energii na pewno będzie stanowiło początek dobrego dnia. 

Doradcy inspirują! Poznajcie przepisy na warzywne śniadania!

         
Wiosenny omlet z warzywami   Wiosenne naleśniki z zieloną sałatą   Twarożek z rzodkiewką i szczypiorkiem
         
Wiosenna sałatka brokułowa   Frittatki z kaszą jaglana i warzywami   Zielone kanapki

 

         
Pasta ogórkowo-koperkowa do kanapek   Jajecznica z botwinką   Wiosenny koktajl witaminowy 

 

Komentarze

  • 1
    dscn5893
    Opublikowano

    bietka

    same smaczne propozycje, a taki twarożek często robię bo jest pyszny i zdrowy :)
  • 0
    jola
    Opublikowano

    Jolcia_90

    Rozbawił mnie ten tekst: Kulinarni „cwaniacy” twierdzą, że przecież frytki i keczup to przecież warzywo. :D Lubię wiosenne warzywa. Pyszne kanapki z nich przyrządzam: chleb, masło, sałata, ogórek, pomidor, plasterek żółtego sera, rzodkiewki, i dużo szczypiorku :)
  • 0
    obraz-281-kopiowanie
    Opublikowano

    Babeczka35

    Moje naleśniki się załapały.:) Pyszne były:) A warzywa zawsze są najlepsze.

Dodaj komentarz