Aktualności Doradcy Smaku

fotolia_40889166_xs

Kiedy za oknem deszcz

Przejmujący chłód, deszcz i długotrwały brak światła odbierają nam chęci do działania i powodują, że coraz ciężej wyjść rano z domu. Wyglądamy przez okno i najchętniej wrócilibyśmy do ciepłego łóżka. Czeka na nas jednak lista codziennych obowiązków, którym trzeba stawić czoła. Efekt? Spadek nastroju, chandra, przygnębienie, brak chęci i energii do działania. Nie należy im się jednak poddawać, ale jak najszybciej wspomóc się odpowiednią dietą. 

To co każdego dnia znajduje się w naszym jadłospisie ma znaczący wpływ nie tylko na nasze zdrowie, ale i na samopoczucie. Jaka więc powinna być dieta, która pomoże nam zwalczyć jesienno-zimowe nastroje? Przede wszystkim bogata w węglowodany. Nie chodzi jednak o dostarczanie organizmowi cukrów prostych, co robimy za każdym razem „zajadając” smutki czymś słodkim. Czekoladowy batonik czy porcja lodów-owszem-poprawi nam nastrój i z pewnością ucieszy nasze kubki smakowe, ale niestety nie na długo, ponieważ cukry proste podnoszą poziom insuliny obniżając stężenie glukozy we krwi, co powoduje uczucie senności i zmęczenia. Ważne więc, aby zapewnić naszemu organizmowi porcję cukrów złożonych, które pozwolą na długotrwałe uwalnianie energii, dostarczając nam jednocześnie porcję błonnika, witamin i minerałów. Zamiast po pączka czy batonika warto sięgnąć po miseczkę pełnoziarnistego ryżu z cynamonem.  Kiedy dopada nas chandra, warto też zamiast po czekoladę, sięgnąć po…ryby. Bardzo ważnym składnikiem diety, który pomoże nam w utrzymaniu dobrego nastroju i wysokiej formy są kwasy tłuszczowe omega-3. Ich najbogatszym źródłem są oczywiście wspomniane już ryby. Kwasy omega-3 nie tylko stymulują rozwój mózgu, ale także zmniejszają objawy stanów lękowych i depresyjnych. Dlatego zamiast tabliczki czekolady, warto zjeść soczysty stek z łososia. Oczywiście, jednym z głównych czynników wpływających na nasze spadki nastroju jest wszechobecny stres, którego źródła nie zawsze możemy z naszego życia wyeliminować. Okazuje się jednak, że w przypadku jesienno-zimowych depresji, nie mniej istotnym czynnikiem, dodatkowo potęgującym stres,  jest niedobór witamin z grupy B, zwłaszcza witaminy B12. Odpowiada ona za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, uczestniczy w procesie przetwarzania tłuszczów, białek i węglowodanów, zapobiega miażdżycy i anemii oraz bierze udział w syntezie serotoniny. Najwięcej znajdziemy jej w mięsie, rybach, mleku i jego przetworach oraz w jajkach, dlatego w szczególności powinni ją suplementować wegetarianie, weganie i wszyscy spożywający małe ilości mięsa i nabiału. Jak widać, warto poświęcić każdego dnia chwilę czasu na to by skomponować nasz jadłospis w taki sposób, aby nie zaniedbywać spożycia tych kilku istotnych składników, które pomogą nam nie tylko zachować zdrowie ale i dobry humor.

Jak wejść w nowy dzień z dobrym humorem? Warto wstać chwilę wcześniej i przygotować kaszę jaglaną z sokiem jabłkowym  i cynamonem. Jaglankę płuczemy kilkakrotnie i zamiast w wodzie gotujemy ją przez około 20-25 minut w soku jabłkowym z dodatkiem cynamonu właśnie. Tak przygotowaną kaszę nakładamy do miseczek, dodajemy jogurt naturalny, posypujemy pokrojonym jabłkiem, skrapiamy sokiem z cytryny, dodajemy zrumienione orzechy włoskie i polewamy miodem. Uśmiech murowany, lepszy humor także.

Nastrój poprawią nam też proste i szybkie, a jednocześnie zdrowe ciasteczka owsiane z dodatkiem wiórków kokosowych, rodzynek i żurawiny. Piekarnik nagrzewamy do temperatury 150 stopni C. Do miski wsypujemy mielone migdały, mąkę ryżową, sodę oczyszczoną i wszystko mieszamy. Dodajemy płatki owsiane, wiórki kokosowe oraz mieszankę rodzynek i żurawiny. W rondelku roztapiamy masło z miodem i łyżką wody. Przelewamy do miski z sypkimi składnikami i dokładnie mieszamy. Z powstałej masy lepimy kulki o średnicy ok. 3 cm, spłaszczamy je i układamy na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia, zachowując odstępy. Wstawiamy do piekarnika, pieczemy przez 15 minut i gotowe.

Idealne, poprawiające humor drugie śniadanie? Chrupiąca kromka dobrego chleba natarta przekrojonym ząbkiem czosnku, skropiona oliwą extra vergine, posmarowana grubą warstwą rozgniecionego awokado i podana z jajkiem ugotowanym w koszulce oraz pomidorkami koktajlowymi.  Pieczywo opiekamy w tosterze, nacieramy przepołowionym ząbkiem czosnku i oliwą z oliwek. Awokado kroimy na pół, usuwamy pestkę, obieramy a miąższ rozgniatamy w miseczce widelcem i doprawiamy solą i pieprzem. W średnim garnku zagotowujemy wodę z dodatkiem szczypty soli. Mieszamy łyżką i robimy wir wodny, w środek którego wbijamy jajko i gotujemy przez ok. 3-4 minuty aż białko będzie ścięte, ale żółtko pozostanie aksamitnie płynne. Ważne, aby użyć jajek najwyższej jakości, najlepiej od kur z chowu wolnowybiegowego, takich jak od Kurki Wolnej. Ugotowane jajko wykładamy łyżką cedzakową na talerz. Pomidorki koktajlowe kroimy na połówki, doprawiamy solą, pieprzem, drobno posiekaną cebulą oraz bazylią i oliwą. Układamy na talerzu obok naszej aromatycznej grzanki posmarowanej pastą z awokado. Na wierzchu grzanki kładziemy ugotowane jajko i doprawiamy je solą, pieprzem oraz szczyptą rozgrzewającego chilli.

Są jednak takie sytuacje, że po prostu musimy zjeść „coś słodkiego”- siła wyższa. Niezastąpionym pogromcą jesienno-zimowych smutków jest klasyczne, szybkie do zrobienia i jednocześnie pyszne ciasto czekoladowe. Jego zrobienie zaczynamy od wyłożenia papierem do pieczenia dna tortownicy i nagrzania piekarnika do temperatury 175 stopni C. Do rondelka wkładamy pokrojone masło i połamaną na kosteczki czekoladę. Podgrzewamy na minimalnym ogniu ciągle mieszając, aż składniki się roztopią i otrzymamy gładką masę czekoladową. Odstawiamy ją  z ognia, dodajemy mleko i ponownie mieszamy do uzyskania gładkiej konsystencji. W misce ubijamy na puszystą masę jajka z cukrem. Do drugiej miski przesiewamy mąkę, dodajemy proszek do pieczenia i dokładnie mieszamy. Dodajemy ubite jajka oraz masę czekoladową, następnie miksujemy wszystko na minimalnych obrotach miksera tylko do połączenia składników. Tak przygotowaną masę wykładamy do tortownicy, wstawiamy do piekarnika i pieczemy przez ok. 45 minut lub do tzw. suchego patyczka. Po upieczeniu wyjmujemy ciasto z piekarnika i studzimy w formie. Po wystudzeniu wykładamy na paterę i ozdabiamy polewą czekoladową. Dobry humor gwarantowany!

Smacznego!

Artykuł powstał we współpracy z:

 

Zapraszamy do słodkich inspiracji w Strefie Wypieków. 

 

Komentarze

  • 0
    dsc_0853..
    Opublikowano

    MałaMi89

    Mam artykuł na podobny temat ;) ale takie pracochłonne to dodawanie ich do serwisu, że będzie czekał :P Pyszne inspiracje :)
  • 0
    dscn5893
    Opublikowano

    bietka

    bardzo ciekawy artykuł i super przepisy muszę wypróbować tą kaszę jaglaną z sokiem jabłkowym i cynamonem bo takiej jeszcze nie jadłam no i jeszcze to ciasto czekoladowe, na samą myśl już mi ślinka cieknie :)
  • 0
    dsc_0422
    Opublikowano

    monikaT83

    Inspirujący artykuł. A zdjęcie dodane do artykułu jest mega apetyczne!!!
  • 0
    dscn5893
    Opublikowano

    bietka

    Monika to prawda, patrząc na to zdjęcie, od razu chciałoby się go zjeść :)
  • 0
    dsc_0422
    Opublikowano

    monikaT83

    Elu zgadzam się, choć nie wszyscy mogą takie pyszności jeść :(, głównie myślę o sobie :(
  • 0
    dscn5893
    Opublikowano

    bietka

    Monika ale od czasu do czasu chyba też możesz sobie pozwolić na kawałeczek takiego ciasta ?
  • 0
    dsc_0422
    Opublikowano

    monikaT83

    no właśnie nie bardzo:( bo jak raz sobie pozwolę to potem będzie trudno sobie odmówić, za dobrze się znam...
  • 0
    dscn5893
    Opublikowano

    bietka

    no chyba że tak

Dodaj komentarz