Aktualności Doradcy Smaku

fotolia_45370000_xs

Cukinia króluje w kuchni

Należy do warzyw dyniowatych. Przywędrowała do nas z Włoch. Po włosku "zucchina" to po prostu mała dynia. W zależności od odmiany może być ciemnozielona, żółta lub pasiasta. Może dorastać do ok. 40 cm długości, ale najsmaczniejsza jest kiedy ma ok. 15-20 cm. Możemy jeść ją na surowo, smażyć jej kwiaty, przyrządzać leczo, piec z jej dodatkiem ciasta i pieczywo. Dziś ze względu na walory smakowe i odżywcze, cukinia znajduje się na liście 20 warzyw najchętniej uprawianych w naszym kraju.

 

 

Cukinia, podobnie jak arbuz i ogórek należy do rodziny dyniowatych. Ojczyzną cukinii jest Meksyk oraz tereny Ameryki Południowej. I choć dziś uprawia się ją głównie w krajach śródziemnomorskich, cukinia przystosowała się doskonale również do naszych warunków klimatycznych i doczekała nawet polskich odmian - jedną z nich jest żółtopomarańczowa Atena Polka F1. Różne kolory skórki czy bardziej wyrazisty smak zależą od konkretnej odmiany tego warzywa. W niektórych regionach zwyczajowo stosuje się podział na cukinię o zielonej skórce i bladożółtego kabaczka. 

Powodem, dla którego warto zajadać się cukinią jest nie tylko smak, ale też wartości odżywcze i korzystny wpływ na zdrowie. Mówi się, że cukinia ma więcej witamin i minerałów niż inne warzywa dyniowate. Jest bogatym źródłem witaminy A niezbędnej do prawidłowego widzenia i naszej odporności. 

Zawiera witaminy z grupy B, potrzebne m.in. do prawidłowej pracy układu nerwowego, w tym mózgu i sprawnego trawienia oraz witaminę C, która wspomaga przyswajanie żelaza, wzmacnia układ odpornościowy, jest potrzebna dla rozwoju i regeneracji tkanek oraz dobrej kondycji zębów i dziąseł. Witaminy A, C i z grupy B wrażliwe są na działanie wysokiej temperatury, dlatego bardzo młode cukinie warto jadać na surowo, razem ze skórką.

Cukinia zawiera również składniki mineralne m.in. fosfor, wapń, żelazo, sód, potas i jod. Zaletą cukinii jest to, że nie odkładają się w niej metale ciężkie. Warzywo to odkwasza organizm i pozytywnie wpływa na proces trawienia, dlatego polecana jest przy problemach z nadkwaśnością. Obok m.in. czosnku, czarnej porzeczki czy pomidorów cukinia zalecana jest również w diecie przeciwnowotworowej. Warzywo to warto docenić również ze względu na obecność luteiny i zeaksantyny, które chronią siatkówkę oka, zmniejszając ryzyko wystąpienia zwyrodnienia plamki żółtej.

Młodych cukinii nie musimy nawet obierać ze skóry. Kroimy je w plastry lub paseczki i jemy jako przekąski między posiłkami. Surowa cukinia jest nie tylko bardzo zdrowa, ale i wyjątkowo smaczna. Cukinia ma też jadalne kwiaty. Wydaje dwa rodzaje żółtych, pięciopłatkowych kwiatów: męskie i żeńskie. Żeńskie mają zalążki malutkich cukinii, z męskich nie rodzą się owoce, dlatego można je zrywać bez uszczerbku dla owocującej rośliny. Oba rodzaje kwiatów są wyjątkowo pyszne. Cukinia to warzywo uniwersalne, które można przyrządzać na wiele sposobów. Nadaje się do smażenia, duszenia, marynowania, pieczenia oraz do jedzenia na surowo. Można przyrządzić z niej zapiekankę, placki, danie jednogarnkowe, ratatouille, lub ciasto. To cudowne warzywo może nam towarzyszyć podczas wszystkich posiłków w ciągu dnia. Od śniadania aż po deser.

 

Jak przygotować pożywne i lekkie śniadanie z dodatkiem cukinii?

Zaczynamy od przygotowania warzyw. Cebulę, czosnek i chili drobno siekamy, cukinię i paprykę myjemy i kroimy w kostkę. Pomidory parzymy, obieramy i też kroimy w kostkę. Na patelni rozgrzewamy 1 łyżeczkę oliwy i szklimy cebulę, dodajemy czosnek i chili i chwilę podsmażamy. Wrzucamy cukinię i paprykę, dodajemy drugą łyżeczkę oliwy i smażymy mieszając przez ok. 2 - 3 minuty. W międzyczasie doprawiamy solą aby warzywa zmiękły. Dodajemy przyprawy: 1/4 łyżeczki mielonej kurkumy i 1/4 łyżeczki garam masala. Dodajemy pomidory, solimy i doprawiamy pieprzem. Mieszamy i smażymy ok. 4 - 5 minut mieszając od czasu do czasu. Do potrawy wbijamy jajka, przykrywamy i gotujemy ok. 3 minuty, aż białko się zetnie a żółtko pozostanie aksamitne i płynne. Posypujemy listkami bazylii i podajemy. Bardzo ważne, aby do przygotowania tej potrawy użyć najwyższej jakości jajek od kur z chowu wolnowybiegowego, takich jak od Kurki Wolnej.


Z cukinii, marchewki, cebuli, bakłażana i pomidorów możemy przyrządzić cudowne ratatouille i podać je do aromatycznej piersi z kurczaka. Filety kurczaka rozbijamy na równomierne płaty o grubości około 1 cm, doprawiamy delikatnie solą i pieprzem. Kurczaka nacieramy startym imbirem, czosnkiem, kminem rzymskim, kolendrą, sokiem z cytryny i oliwą i zaczynamy przygotowywać warzywa. Na patelni rozgrzewamy 1 łyżkę oliwy, dodajemy obraną i pokrojoną na kawałeczki marchewkę, pokrojoną w kostkę cebulę, posiekany czosnek oraz pokrojone w kostkę papryki: chili i czerwona. Smażymy na średnim ogniu przez około 3 minuty, od czasu do czasu mieszając. Warzywa przesuwamy na boki patelni, w środek wlewamy kolejną łyżkę oliwy i dodajemy pokrojonego w kostkę bakłażana i cukinię. Smażymy przez około 4 minuty aż warzywa będą miękkie. Na koniec dodajemy sparzone, pozbawione skórek, nasion i soku pomidory. Doprawiamy solą i smażymy przez około 1 - 2 minuty. Odstawiamy z ognia, mieszamy z 2 łyżkami oliwy extra vergine i posypujemy świeżym tymiankiem lub innymi ulubionymi ziołami. Piersi wraz z marynatą obtaczamy w roztrzepanym jajku a następnie w mieszance bułki tartej, kolendry, kminu, soli i pieprzu. Smażymy na średnim ogniu przez około 2 minuty z każdej strony w zależności od grubości filetów, aż będą ładnie zrumienione. Podajemy z przygotowanym ratatouille.


Ale cukinia to nie tylko aromatyczne i zdrowe dania wytrawne. Z jej dodatkiem można wyczarować cudowne ciasto upieczone na oliwie z oliwek. Z dodatkiem orzechów włoskich, cynamonu, imbiru, polane cytrynowym lukrem, który dodaje mu świeżości i lekkości. Orzechy wykładamy na płaską blaszkę wyłożoną papierem do pieczenia i podpiekamy przez 10 - 12 minut w temperaturze 180ºC często mieszając. Następnie studzimy je i siekamy na drobne kawałeczki. Formę o średnicy 23 cm wykładamy papierem do pieczenia. Mąkę przesiewamy z proszkiem do pieczenia, sodą oczyszczoną i przyprawami. Wysokiej jakości jajka i cukier ubijamy przez kilka minut, na wysokich obrotach miksera do uzyskania jasnej, puszystej, gęstej masy. Dodajemy ekstrakt z wanilii i ponownie ubijamy. Powoli, nie przerywając ubijania, wlewamy oliwę. Dodajemy przesiane suche składniki i miksujemy bardzo krótko, tylko do połączenia składników. Dodajemy startą cukinię, drobno posiekane orzechy i krótko mieszamy szpatułką. Ciasto przekładamy do formy, wyrównujemy i pieczemy w temperaturze 160 - 170ºC przez około 60 minut, do tzw. suchego patyczka. Wyjmujemy, lekko studzimy i lukrujemy.

Smacznego!

Komentarze

  • 0
    monitor201611280052
    Opublikowano

    Ewa Wojtaszko

    uwielbiam cukinię .i w daniach wytrawnych i w deserach :)

Dodaj komentarz