Aktualności Doradcy Smaku

fotolia_57150541_s

Święta, Święta a po Świętach…

Co roku przed kolejnymi świętami obiecujemy sobie, że w tym razem obżarstwa nie będzie. Jednak widok pięknego wielkanocnego stołu zastawionego po brzegi mnóstwem pyszności sprawia, że chętnie sięgamy po kolejną dokładkę żurku, pieczeni, babki czy mazurka.

 

W efekcie, po dwóch dniach świętowania czujemy się przejedzeni, zmęczeni i ociężali. Jeśli daliśmy się ponieść świątecznemu łakomstwu warto, w trosce o dobre samopoczucie, jak najszybciej pozbyć się jego negatywnych skutków i zafundować naszemu organizmowi mały detoks. I wcale nie oznacza on przykrej, drakońskiej i niesmacznej diety.

 

Kaloryczne i ciężkostrawne dania mocno nadwyrężają nasz układ pokarmowy, który przestaje produkować odpowiednią ilość enzymów, co utrudnia trawienie. W dodatku większość świątecznych smakołyków zakwasza nasz organizm i sprawia, że gromadzi się w nim sporo toksyn. Ale skutki świątecznych szaleństw kulinarnych możemy szybko zniwelować, mądrze układając poświąteczny jadłospis, dzięki któremu poczujemy przypływ energii. Przede wszystkim warto przypomnieć sobie o wodzie. Toksyny są wydalane przez nerki i aby pozbyć się z organizmu szkodliwych produktów przemiany materii, potrzebujemy dużej ilości płynów. Dzień warto zacząć i zakończyć szklanką ciepłej wody z  cytryną, a kawę i herbatę zamienić na wodę i ziołowe napary łagodzące objawy przejedzenia. Rano doskonale sprawdzi się też oczyszczający koktajl z zielonych owoców i warzyw: kiwi, szpinaku lub jarmużu, ogórka i selera naciowego. Dodatek soku jabłkowego i ananasowego sprawi, że koktajl będzie wyjątkowo smaczny a jednocześnie pełen witamin i minerałów. Wszystkie składniki miksujemy i gotowe!

 

 

Jeśli mamy trochę więcej czasu i możemy pozwolić sobie na drugie śniadanie na ciepło, warto przygotować pyszną paprykę z jajkiem i tymiankiem. Połówki papryki posypujemy solą, układamy na rozgrzanej patelni grillowej i przykrywamy folią aluminiową. Grillujemy na średnim ogniu przez około 10 - 15 minut z każdej strony. Do tak przygotowanej papryki wbijamy jajko, doprawiamy solą i pieprzem, na wierzch kładziemy kilka wiórków masła. Wstawiamy do nagrzanego piekarnika i pieczemy przez około 12 - 15 minut (w zależności od wielkości jajka). Dekorujemy świeżym tymiankiem i podajemy z ciemnym pieczywem. Bardzo proste a jednocześnie przepyszne! Ważne jednak aby użyć najwyższej jakości jajek, od kur z chowu wolnowybiegowego, takich jak od Kurki Wolnej.

 

Na poświąteczny lunch idealnie sprawdzi się aromatyczna kasza jaglana z grillowaną cukinią, cebulką i jarmużem, posypana pestkami dyni i słonecznika. Zdrowa i łatwa do przygotowania a przy tym wyjątkowo smaczna. Do ugotowanej kaszy dodajemy cukinię zgrillowaną z dodatkiem czosnku i mieszanki przypraw: kurkumy, wędzonej papryki i kminu rzymskiego. Następnie dodajemy uprażoną mieszankę pestek dyni i słonecznika i posiłek gotowy.

 

 

Doskonałą propozycją po świątecznym obżarstwie są warzywne zupy kremy, np. zupa z marchewki i soczewicy z dodatkiem mleka migdałowego i oleju migdałowego. Migdały są bogatym źródłem białka, wapnia, wielu cennych minerałów, błonnika, kwasów omega a jednocześnie nie zawierają tłuszczów nasyconych. Przygotowanie zupy zaczynamy od zeszklenia na oleju pokrojonej w kostkę cebuli. Następnie dodajemy do niej obraną i pokrojoną na niezbyt grube plasterki marchewkę. Doprawiamy solą i smażymy przez ok. 10 minut co chwilę mieszając. Dodajemy połowę startego imbiru, soczewicę i mieszając smażymy przez ok. 2 minuty. Wlewamy bulion jarzynowy i gotujemy pod uchyloną pokrywą przez ok. 15 minut aż wszystkie składniki będą miękkie, po czym miksujemy na krem razem z resztą imbiru i mlekiem migdałowym. W razie potrzeby doprawiamy solą. Podajemy z kaszą jaglaną, zrumienionymi płatkami migdałów i olejem migdałowym. 

 

Świetnym pomysłem na szybką i zdrową kolację będzie natomiast sałatka z tuńczykiem i jajkiem w koszulce, z dodatkiem awokado i mieszanki sałat. Sałatę wykładamy do salaterki, dodajemy tuńczyka, obrane i pokrojone awokado oraz zrumienione na suchej patelni pestki słonecznika. Całość polewamy lekkim winegretem, doprawiamy solą i pieprzem,  na wierzchu układamy jajka ugotowane w koszulkach i podajemy z kromką ciemnego pieczywa.

 

Na zdrowie!

 

Komentarze

A Ty, co o tym myślisz?

Dodaj komentarz