Aktualności Doradcy Smaku

krewetki1male

Artykuł na zdrowie: Alkohol na diecie

Od lat wiadomo, że alkohol to trucizna, która szkodzi zdrowiu, szczególnie w przypadku nadmiernego spożycia. Z drugiej jednak strony, mieszkańcy krajów śródziemnomorskich przekonują, że ich rodzaj diety, w której skład wchodzi dzienna porcja wina, został przez wielu naukowców uznany za najzdrowszy.

 

 

Dzieje się tak, ponieważ wino zawiera resweratrol, który z powodzeniem można traktować jako związek zapobiegający chorobom serca i spowalniający procesy starzenia organizmu. Tak więc odpowiedź na pytanie czy zupełnie zrezygnować z alkoholu nie jest jednoznaczna.

 

Alkohol i dieta

Przechodząc na dietę redukującą masę ciała, idealnym wyjściem jest całkowita rezygnacja z alkoholu, ze względu na puste kalorie, jakie dostarczają trunki. Poza tym alkohol wzmaga apetyt, co przyczynia się do podjadania poza wyznaczonymi godzinami posiłków, czego konsekwencją może być wzrost masy ciała.

Alkohol jest substancją, która nie jest gromadzona w organizmie,  więc wątroba musi stale pracować aby go spalić. Gdy organizm jest pochłonięty pracą nad przemianą alkoholu, przemiana materii jest spowolniona. Oznacza to, że porcja pożywienia, którą dostarczymy podczas spożywania alkoholu, nie jest efektywnie przekształcana w energię i gromadzi się w tkance tłuszczowej.

 

Zachowaj umiar

Kluczem do sukcesu jest oczywiście zachowanie umiaru, jak i wybierany rodzaj wypijanego alkoholu. Nie należy traktować diety jako katorżniczej drogi do uzyskania wymarzonej sylwetki – dieta ma być przyjemna i stanowić stały element życia. Jednak wymaga ona pewnych wyrzeczeń.

 

Aby móc wpisać alkohol w swoją dietę, trzymaj się poniższych zasad:

  • Odstaw kolorowe, kaloryczne drinki i mocne alkohole typu wódka, brandy, whisky.
  • Wybieraj wytrawne wina – mają o prawie połowę mniej kalorii niż wina słodkie!
  • Pamiętaj, aby podczas diety, nie przekraczać 1-2 lampek wina tygodniowo.
  • Aby alkohol był szybciej wydalany pamiętaj, aby do każdej lampki wina wypić minimum 2 szklanki wody niegazowanej.
  • Nie podjadaj podczas spożywania alkoholu i nie pij wina w trakcie posiłku (można je wypić min. 30 min po posiłku).

 

Przykładowe kaloryczności alkoholu:

Piwo jasne pełne (ok. 500 ml) - ok. 200 kcal
kieliszek czerwonego wina wytrawnego (120 ml) – ok. 80 kcal
kieliszek czerwonego wina słodkiego (120 ml) – ok. 125  kcal
kieliszek whisky (50 ml) – ok.  110 kcal
kieliszek wódki (50 ml) – ok. 140 kcal

Komentarze

A Ty, co o tym myślisz?

Dodaj komentarz