Aktualności Doradcy Smaku

prymat-03.2014143319

Artykuł Klubu Szefów Kuchni: Obiad w upalny dzień

Pewnie każdy z nas zadawał sobie kiedyś pytanie, co jeść w upalne dni tak, aby zapewnić naszemu organizmowi prawidłowe funkcjonowanie, a jednocześnie żeby były to potrawy lekkie i orzeźwiające, idealne o tej porze roku.

 

Najlepiej jeśli do tych dań nie będziemy musieli używać piekarnika czy patelni, ewentualnie urządzenia te będą tylko półśrodkiem do przygotowania lekkostrawnych posiłków.

 

W pierwszej kolejności przychodzą nam na myśl chłodniki, bardzo zakorzenione w naszej kulinarnej tradycji. Właściwie każdy kraj, w którym temperatury osiągają 30°C ma w swoich zbiorach jakiś chłodnik. Jedni przygotowują je na bazie jogurtu lub maślanki, a inni korzystają z naturalnych soków znajdujących się w warzywach czy owocach, dodając ewentualnie oliwę z oliwek lub wodę. Bazą takich chłodników mogą być warzywa (pomidory, papryka, ogórki, botwina) oraz owoce (arbuz, melon, truskawka). Ważne, aby taki chłodnik przed podaniem odpowiednio schłodzić, ewentualnie miskę z chłodnikiem można wstawić w drugą miskę wypełnioną pokruszonym lodem, aby się nie ogrzewał. Jako uzupełnienie do ww. chłodników możemy dodawać oliwki, świeże zioła, nowalijki, nabiał (jajka, sery, kwaśną śmietanę), owoce morza (krewetki, ośmiornicę), czy grillowaną pierś kurczaka.

 

Kolejnym orzeźwiającym, a jednocześnie energetycznym rodzajem potraw będą sałatki. W tym wypadku ograniczeniem będzie tylko i wyłącznie nasza wyobraźnia, gdyż do ich przygotowania możemy użyć wszystko to, co znajdziemy w lodówce. Oczywiście najlepiej, jeśli wykorzystamy jak najwięcej owoców i warzyw sezonowych, które w okresie letnim są najsmaczniejsze i najzdrowsze. Do sałatek możemy dodać mięso, ale powinno ono być chude, lekkostrawne i najlepiej opieczone na grillu (na pewno nie duszone ani smażone). Uzupełnieniem takich sałatek będą również sery (np. mozzarella czy ser kozi, który będzie smaczniejszy i bardziej efektowny, jeśli opieczemy go na grillu lub patelni ryflowanej) oraz sosy, których bazą będzie jogurt lub oliwa z oliwek. Jeśli chodzi o przyprawy to pamiętajmy, aby nie były one zbyt pikantne oraz o tym, aby ograniczyć ilość soli, która powoduje wypłukiwanie wody z organizmu.

 

Idealnym pomysłem na proste i łatwe w przygotowaniu danie będą pszenne bądź kukurydziane placki „tortilla”, które chwilę należy opiec na grillu lub patelni grillowej, a następnie posmarować np. kremowym serkiem twarogowym i zawinąć z rukolą oraz pokrojoną w plastry gotowaną piersią kurczaka lub kurczakiem zmiksowanym z serkiem twarogowym do konsystencji pasty) i warzywami – np. suszonymi pomidorami, kaparami i oliwkami.

 

Jako zwieńczenie zdrowego letniego posiłku polecam orzeźwiające szaszłyki z owoców lub koktajl owocowy z sokiem z limonki i świeżą miętą.

Komentarze

  • 0
    dscn5893
    Opublikowano

    bietka

    na upalne dni najlepsze sa chłodniki albo zupy owocowe na zimno :)

Dodaj komentarz