Aktualności Doradcy Smaku

chlodnik-z-truskawek-i-wanili_sorbet-cytrynowy-z-mieta

Truskawka - właściwości prozdrowotne i dietetyczne

Walory smakowe i aromatyczne to nie jedyne zalety truskawek. Warto wiedzieć, że uwielbiany przez wielu owoc ma także liczne właściwości zdrowotne. Sezon na truskawki nie trwa długo, dlatego korzystajmy z jego dobrodziejstw.

 

Aromatyczna dawka zdrowia

Aromatyczny owoc to przede wszystkim bogate źródło witamin z grupy B, witaminy PP oraz C, której zawartość jest nawet większa niż w owocach cytrusowych. Truskawki dostarczają nam także mikro i makroelementów: wapnia, żelaza, potasu, fosforu czy manganu, niezbędnych do utrzymania organizmu w dobrej kondycji. Wapń i fosfor wpływają korzystnie na wzmocnienie kości, natomiast żelazo jest bardzo istotne dla organizmu ze względu na procesy krwiotwórcze, dzięki czemu jedzenie truskawek  przeciwdziała anemii. Ten smaczny owoc ma także właściwości antynowotworowe wynikające z obecności kwasu elegonowego oraz właściwości bakteriobójcze, które zawdzięcza  fitocydom. Owe właściwości bakteriobójcze truskawek są wykorzystywane przy produkcji maseczek do twarzy, zwłaszcza do cery trądzikowej.    

 

Truskawki - owoce dietetyczne

Ich kaloryczność jest niska - 100g truskawek to tylko 35 kcal. Ze względu na dużą zawartość błonnika i związków mineralnych usprawniają perystaltykę jelit, dzięki czemu przeciwdziałają zaparciom oraz wpływają na prawidłowe funkcjonowanie mikroflory zasiedlającej jelito grube.

Z punktu widzenia odchudzania, truskawki są polecane także ze względu na to, iż posiadają w swoim składzie bromelinę - enzym rozkładający białko pokarmowe. Truskawki zawierają naturalny cukier  - fruktozę, ma ona niski indeks glikemiczny, stąd po spożyciu nie występują nagłe skoki poziomu insuliny we krwi, co pozwala na to, aby owoc ten był jedzony przez diabetyków. Natomiast jeśli chodzi o odchudzanie ma to także istotne znaczenie, ponieważ wysoki indeks glikemiczny, a co za tym idzie nagły skok poziomu insuliny, działa w sposób antagonistyczny do spalania tkanki tłuszczowej.

Truskawki są istotne w diecie również ze względu na to, iż zawierają bardzo dużą ilość wody. Pozwala ona nawilżać i oczyszczać organizm, usuwać nadmiar toksycznych płynów ustrojowych, a w rezultacie obniżać wagę ciała. Truskawki są także bardzo dobrym składnikiem diety antycelulitowej. Bromelina zawarta w owocu trawi białko, które zostało wydzielone w sposób nieprawidłowy, przez co ułatwia dostęp do głębiej umieszczonych warstw tłuszczu.

Komentarze

  • 2
    dscn5893
    Opublikowano

    bietka

    bardzo lubię truskawki, w sezonie zjadam ich bardzo dużo, a na później robię z nich przetwory, najbardziej lubię dźem truskawkowy :)
  • 0
    original
    Opublikowano

    Granita

    ja truskawki uwielbiam i zawsze kupuję ich o wiele za mało, bo zanim je przetworzę, połowę wyjem:);I właśnie mając w pamięci ich cudowną moc,nigdy potem nie żałuję:)

Dodaj komentarz