Aktualności Doradcy Smaku

fotolia_29402601_xs

Artykuł na zdrowie: Zdrowe parowanie

Na czym polega wyższość parowania od zwykłego gotowania w wodzie? Otóż, podczas tradycyjnego gotowania woda wypłukuje z żywności część naturalnych składników odżywczych i witamin. Poza tym gotowanie w wodzie pozbawia potrawy smaku, koloru i zapachu. Gotując pokarmy na parze, możemy być pewni, że wydobędziemy z nich wszystko, co wartościowe.

 

Dania przygotowywane w parowarze nie potrzebują zbyt wielkiej ilości soli i przypraw, bo zachowują swój naturalny smak. Ma to duże znaczenie dla osób stosujących dietę odchudzającą lub zdrowotną. Parowanie jest też najbardziej polecanym sposobem gotowania dla dzieci oraz osób starszych i chorych. Dla pozostałych może być elementem zdrowego stylu życia i dbałości o zdrowie i szczupłą sylwetkę.

 

Jaki parowar?

Garnek do gotowania na parze składa się z pojemnika dolnego, górnego z sitkiem oraz z pokrywki. Jeśli garnek ma więcej sitek, możemy gotować jednocześnie kilka składników na różnych poziomach. Dolne naczynie napełniamy wodą, a na górnych sitkach umieszczamy to, co chcemy gotować. Garnek musi być szczelnie przykryty pokrywką, aby para równomiernie krążyła po naczyniu. Produkty układamy na sitkach równomiernie, cienkimi warstwami. Solimy i doprawiamy dopiero po ugotowaniu lub wcale. Możemy też wsypać do wody różne zioła i przyprawy, którymi potrawa „przejdzie“ podczas parowania. Jeśli nie mamy specjalnego garnka do gotowania na parze, możemy skorzystać z tzw. wkładu do gotowania.

 

Co można gotować na parze?

Na parze można gotować niemal wszystko, zwłaszcza warzywa, białe mięso oraz ryby. Warzywa zachowają kolor, smak i aromat, a mięso będzie niezwykle kruche, ryba natomiast soczysta i delikatna.

 

Pamiętaj! 7 zasad gotowania na parze

1. Na samym dole układaj produkty, które najdłużej się gotują.

2. Jeśli gotujesz na kilku poziomach, na najniższym kładź najmniej, aby zapewnić odpowiednią cyrkulację pary.

3. Nie wkładaj do parowaru zamrożonego mięsa i ryb.

4. Mrożone warzywa trzeba gotować trochę dłużej niż świeże.

5. Mięso przed gotowaniem na parze najlepiej dzień wcześniej zamarynować - będzie miękkie i soczyste.

6. Gotuj tyle, ile jesteś w stanie zjeść. Odgrzewane potrawy nie smakują już tak dobrze.

7. Przed każdym gotowaniem napełniaj zbiornik czystą wodą.

 

 

Artykuł pochodzi z najnowszego numeru czasopisma Peso Perfecto, dostępnego we wszystkich Centrach Dietetycznych Naturhouse w Polsce.

Komentarze

  • 0
    original
    Opublikowano

    w mojej kuchni

    lubię potrawy z parowara i nie muszę ich już solić, ewentualnie ostra papryka lub pieprz

Dodaj komentarz