Aktualności Doradcy Smaku

fotolia_54526124_xs

Artykuł na zdrowie: Zdrowe grillowanie

Piękna pogoda, coraz dłuższe dni i cieplejsze wieczory sprzyjają grillowaniu i zachęcają do konsumpcji na świeżym powietrzu. Grillowanie jest przyjemną formą dzielenia wolnego czasu z rodziną i przyjaciółmi oraz jednym ze zdrowszych sposobów przygotowywania posiłków. Stosując nasze wskazówki na pewno miło spędzisz czas przy smacznych i zdrowych potrawach.


Praktyczne porady na początek

 

Najzdrowsze potrawy otrzymamy wykorzystując grill elektryczny lub gazowy. Jednak gdy na dworze jest ciepło i słonecznie, kto przygotowywałby grillowane potrawy w domu? Jeśli wybierasz tradycyjną formę grillowania:

1) do rozpalania nie używaj podpałki, ropy ani alkoholu – jeśli drewno nie chce się rozpalić, wspomóż się zapałkami i  czystym białym papierem;

2) grilluj potrawy w folii bądź na aluminiowych tackach – wytapiający się tłuszcz w połączeniu z węglem może wydzielać szkodliwe substancje, a folia ochroni przed ich wnikaniem w potrawę;

 

5 zasad zdrowego grillowania


I. Zamarynuj wcześniej mięso.
Najlepsze do dań z grilla będą zioła prowansalskie, curry, mielona papryka i pieprz ziołowy. Natarcie mięsa przyprawami sprawia, że po upieczeniu staje się ono kruche, a zarazem soczyste i aromatyczne. 

 

II. Wybieraj odpowiednie mięso. Grill kojarzy nam się najczęściej z tłustą kiełbaską lub karczkiem. Z powodzeniem możemy zastąpić je jednak piersią z kurczaka, indykiem bądź innym chudym mięsem grillowanym bez skóry. Zamiast tradycyjnej kiełbasy można wybrać chudszą drobiową, która ma o połowę mniej kalorii! Świetnie na grilla sprawdzają się również ryby - wystarczy skropić je cytryną, doprawić według uznania ziołami i solą, dodać pietruszkę, zawinąć z folię i… gotowe. Ryby zawierają cenne kwasy tłuszczowe, które wpływają na nasze zdrowie i stan naszej skóry.

 

III. Grilluj warzywa - pieczarki, szparagi, papryka, bakłażan, cukinia, fasolka szparagowa.…lista warzyw, które nadają się do grillowania jest bardzo długa. Można je grillować w całości lub pokrojone i ułożone na tacce, dodać do mięs czy ryb przyrządzanych w folii albo w formie kolorowych szaszłyków z kawałkami kurczaka. Warzywa są niskokaloryczne, a więc bez obaw mogą pojawić się na stole i dopełnić smak serwowanych ryb i mięs. Większość z nich to potężne źródło antyoksydantów, są też bogate w błonnik i witaminy. Warzywa podobnie jak mięso możemy przyprawić suszonymi ziołami: bazylią, oregano, rozmarynem, ziołami prowansalskimi – dodadzą ciekawego smaku i korzystnie wpłyną na trawienie. Skropienie ich odrobiną oliwy z oliwek pomoże wchłonąć witaminy w nich zawarte.


IV. Uważaj na kaloryczne sosy - jeśli nie wyobrażasz sobie zjeść potrawy z grilla bez dodatku sosu – przyrządź go samodzielnie. Sosy na bazie jogurtu naturalnego i musztardy będą niskokaloryczne, a dodatek świeżych czy suszonych ziół urozmaici ich smak. 

 
V. Dopiekaj mięso – bardzo często zdarza nam się sięgać po kawałek mięsa zbyt szybko, gdy jest jeszcze nie do końca dopieczone. Z zewnątrz wydaje się już idealne, ale trzeba pamiętać, że do wnętrza temperatura dostaje się zdecydowanie wolniej.

 

Artykuł pochodzi z Centrum Dietetycznego Naturhouse

 

Komentarze

  • 0
    dscn5893
    Opublikowano

    bietka

    bardzo praktyczne rady :)

Dodaj komentarz