Aktualności Doradcy Smaku

original

Artykuł na zdrowie: Sekret długowieczności Greków

 

Czy Grecy odkryli sekret długowieczności? Hipotez na ten temat jest wiele, jak się jednak okazuje, nie wynaleziono żadnego cudownego eliksiru. Czynnikiem, który wpływa na wydłużenie życia jest natomiast zdrowa i zróżnicowana dieta. Czym charakteryzuje się jadłospis populacji z regionu śródziemnomorskiego?

 

Wyróżnikami są przede wszystkim:

- duże spożycie owoców, warzyw, ziemniaków, fasoli, orzechów, nasion, chleb  i innych produktów zbożowych;
- stosowanie oliwy z oliwek do gotowania i przyrządzania potraw;
- umiarkowane spożycie ryb i owoców morza;
- bardzo małe spożycie mięsa czerwonego;
- małe spożycie serów pełnotłustych;
- umiarkowane spożycie wina (zwykle w czasie posiłków);
- bazowanie na świeżych produktach;
- aktywny tryb życia.

 

Na pierwszy ogień idą owoce i warzywa… Jedzenie świeżych produktów chroni nasz organizm zarówno przed chorobami serca jak i nowotworami, dzięki występującym w nich antyoksydantom. Pomidory są głównym źródłem przeciwutleniaczy, a w diecie śródziemnomorskiej niejednokrotnie stanowią one podstawę wielu posiłków. „W celu zwiększenia przyswajalności likopenu, jednego z głównych przeciwutleniaczy obecnych w pomidorach, zalecane jest stosowanie procesów związanych z ogrzewaniem, np. gotowanie stosowane w czasie przygotowywania sosu pomidorowego, którego to w kuchni greckiej nie brakuje.” – podpowiada dietetyk Naturhouse, Lidia Fątowicz.

 

Co z oliwą z oliwek? Jest ona niemal wyłącznym tłuszczem w kuchni śródziemnomorskiej, stosowanym zamiast masła, margaryny i oleju. „Oliwa z oliwek jest bogatym źródłem kwasów tłuszczowych jednonienasyconych, które chronią organizm przed chorobami serca, prawdopodobnie dzięki temu, iż wypierają one z diety tłuszcze nasycone.” – tłumaczy dietetyczka. Oliwa z oliwek jest również źródłem antyoksydantów, takich jak np. witamina E. Warto zapamiętać, że oliwa z oliwek jest stosowana do przyrządzania dań warzywnych, sosów pomidorowych, sałatek i do smażenia ryb.

 

A ryby? Tłuste czy chude? Ryby, a w szczególności ryby tłuste, takie jak sardynki,  które Grecy uwielbiają, posiadają korzystne właściwości zdrowotne. Tłuste ryby są źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3. Szczególnie korzystny dla funkcjonowania serca okazuje się długołańcuchowy kompleks pochodnych tych kwasów, który dzięki właściwościom przeciwzapalnym i rozszerzającym naczynia krwionośne zapewnia prawidłowy przepływ krwi.

 

Mleko i przetwory. Grecy upodobali sobie szczególnie białe kozie lub owcze sery (np. feta) oraz jogurty, spożywane w różnej formie. Sery najczęściej stanowią idealny dodatek do sałatek lub warzyw na ciepło, a jogurty są podstawą past, sosów i dipów (np. Tzaziki). W kuchni śródziemnomorskiej nie używa się natomiast prawie nigdy masła i śmietany – wybiera się zdrowsze ich odpowiedniki – oliwę oraz jogurty. Pełnotłuste produkty mleczne ze względu na zawartość tłuszczy nasyconych mogą przyczyniać się do rozwoju miażdżycy i innych chorób układu krwionośnego. Bezpieczniej jest więc wybierać lżejsze zamienniki - tłumaczy dietetyk. Produkty mleczne dostarczają do organizmu cenne białko, wapń, a także żywe kultury bakterii, które wpływają korzystanie na układ pokarmowy.

 

Wino do posiłku to jest to? „Populacja krajów śródziemnomorskich pija wino w umiarkowanych ilościach, które zwykle podawane jest jako dodatek do głównych dań. Dla mężczyzn umiarkowaną ilością są dwie lampki, a dla kobiet jedna lampka dziennie. Wino czerwone zawiera szeroką gamę fitoskładników, czyli składników roślinnych o właściwościach prozdrowotnych. Należą do nich polifenole, będące silnymi antyoksydantami, które m. in. chronią "zły" cholesterol LDL przed utlenianiem.” – dodaje dietetyczka z Naturhouse.

 

Połączenie tych wszystkich składników sprawia, że stosowanie diety znad morza śródziemnego jest korzystne i wskazane dla zdrowia. Również inne czynniki, których często brakuje nam, takie jak np. bardziej zrelaksowane podejście do jedzenia, przebywanie na świeżym powietrzu i zwiększona aktywność fizyczna przyczyniają się do poprawy stylu życia w regionie śródziemnomorskim.

 

Artykuł pochodzi z Centrum Dietetycznego Naturhouse

Komentarze

  • 0
    avatar-1
    Opublikowano

    Anna133

    zgadzam się z tym , jedzenie takie ma niską zawartość tłuszczu , nie podnosi poziomu cholesterolu ,masa witamin i minerałów
  • 0
    img_20161006_081029_814
    Opublikowano

    Smaczna_B

    bardzo zdrowa dieta , dobra dla serca , gdybyśmy my też ją stosowali , bylibyśmy zdrowsi , bez miażdżycy , wysokiego cholesterolu i bez obawy o nasze serce

Dodaj komentarz