Aktualności Doradcy Smaku

original

Artykuł na zdrowie: Wzmocnij swój umysł

 

Pośpiech, duża ilość zajęć to najczęstsze powody dla których sięgamy po szybkie przekąski, które bywają kaloryczne, tłuste i szkodliwe dla zdrowia. Na przykład do przygotowania dań typu fast food używa się tłuszczy roślinnych, poddawanych wielokrotnej obróbce termicznej, co powoduje wytrącenie się trujących substancji, zwiększających ryzyko zachorowania na nowotwory. "Regularne spożywanie fast foodów powoduje także znaczny wzrost cholesterolu oraz przyczynia się do powstania wrzodów. Co więcej, wysoka kaloryczność dań prowadzi w krótkim czasie do nadwagi" ostrzega Karolina Żmuda, dietetyk z Centrum Naturhouse. Powinniśmy również unikać słodkich napojów gazowanych oraz napojów energetyzujących, które mają ułatwić naukę i wzmocnić koncentrację. Z uwagi na dużą zawartość kofeiny i tauryny przyczyniają się do wzrostu ciśnienia, rozszerzają naczynka krwionośne, a spożywanie ich w dużych ilościach może doprowadzić nawet do zawału.

 

Skutkiem nieprawidłowej diety są niewątpliwie problemy ze zdrowiem, ale również spadek koncentracji i pogorszenie pamięci. Aby temu zapobiec powinniśmy pamiętać o włączeniu do jadłospisu produktów, które wspomagają pracę mózgu i zwiększają zdolności uczenia się. Do takich produktów należą przede wszystkim owoce i warzywa będące cennym źródłem witamin i składników mineralnych, niezbędnych przy wysiłku psychicznym. Dobrym wyborem będą banany, które wpływają korzystnie na pracę mózgu, owoce jagodowe zawierające flawonoidy czy gruszki, wzmacniające układ nerwowy.

 

 

Na zaspokojenie głodu między zajęciami najlepsze są soki warzywne, zawierające duże ilości błonnika, który wypełnia żołądek i daje uczucie sytości. Równie dobrą przekąską są pestki słonecznika i dyni, zawierające cenne składniki mineralne oraz suszone owoce, np. morele, poprawiające pracę przewodu pokarmowego. Są one także źródłem antyoksydantów, redukujących nadmiar wolnych rodników oraz wspomagających organizm narażony na stres.

 

Aby wzmocnić pracę mózgu, np. podczas sesji egzaminacyjnej powinniśmy również sięgać po orzechy włoskie, zawierające magnez i witaminy E. Migdały i gorzka czekolada podjadane podczas nauki, wspomogą prace mózgu i złagodzą skutki zmęczenia."Studentom zalecam także spożywanie węglowodanów złożonych w postaci kaszy, pełnoziarnistego pieczywa, otrębów oraz warzyw strączkowych. Równie istotne dla zdrowia są ryby morskie, będące źródłem kwasów omega 3, ważnych dla prawidłowej pracy całego organizmu" dodaje dietek z Naturhouse.

 

 

Najważniejszą zasadą w żywieniu osób uczących się jest regularne spożywanie posiłków, w równych odstępach czasu, najlepiej pięć razy dziennie. Zapobiega to nagłym spadkom cukru i pozwala przez cały dzień zachować pełnie sił i właściwą koncentrację. Powinniśmy również pamiętać o pożywnym śniadaniu oraz odpowiednim nawadnianiu organizmu. Pijąc minimum 1,5 litra dobrej wody mineralnej, zawierającej 1200 mg/l składników mineralnych, łatwiej zachować dobrą kondycję psychiczną i fizyczną. 

Komentarze

  • 0
    original
    Opublikowano

    IwonaDD

    przydatne informacje, a wydawałoby się,że kawa wypijana przez nas w czasach sesji tak świetnie stawiła na nogi, szkoda,że tak krótkotrwałe efekty a na dłuższą metę nawet wrzody;My mieliśmy jeszcze jeden sposób na koncentrację - żeń szeń, nie wiem czy to wiara w niego, czy naprawdę działał, ale pomagało, a egzaminy zaliczałyśmy w terminie :)
  • 0
    nowe-logo
    Opublikowano

    Noruas

    Przyda mi się, bo sesja przede mną :) I to na dwóch kierunkach. A o kawie naczytałam się dużo, głównie okazuje się, ze jest zdrowa. Oczywiście ta dobrej jakości.

Dodaj komentarz